Scientology bestookt vier miljoen huishoudens

De Nederlandse tak van Scientology heeft direct marketing ontdekt als middel om haar omstreden gedachtegoed aan de man te brengen....

Van onze medewerker Philip van de Poel

In de advertentie verschuilt Scientology zich achter een foto van Albert Einstein. Het genootschap heeft goede redenen om niet al te opvallend te adverteren. Door de jaren heen is de organisatie herhaaldelijk in verband gebracht met fraude, afpersing, psychologische intimidatie en misbruik van privacy-gevoelige informatie. In de brochure weet Scientology zich omringd door bonafide postorderbedrijven, uitvaartverzekeraars en tijdschriften. 'Zolang er geen sprake is van wetsovertredingen als openlijk racistisch taalgebruik weren we geen advertenties', zegt Wegener-woordvoerster R. Broekhuis.

Verscheidene bedrijven in de advertentiebrochure zijn niet gelukkig met mede-adverteerder Scientology. 'De aanwezigheid van Scientology kan voor ons een reden zijn om niet meer op deze wijze te adverteren', zegt J. Winkelman, commercieel directeur van de NTI-opleidingen in Leiden. 'Vanwege de mogelijke associaties zijn we ook al niet blij met de seksboeren die in het boekje zijn opgenomen.'

Ook D. Moll, directeur van uitvaartverzekeraar Dela, is niet gelukkig met de Scientology-advertentie. 'Bij ons product ligt dit soort zaken erg gevoelig.' Wegener voelt vooralsnog niets voor het weigeren van de advertentie van Scientology. 'Maar als andere adverteerders wegblijven kan het een punt van overweging worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden