Schunck werd Glaspaleis maar is weer Schunck*

Wat gaat er schuil achter de namen in de kunst? De Volkskrant stelt wekelijks iets of iemand aan u voor....

‘Mijnwerkers, besteedt hier uw kledingbonnen’, staat op een bord boven een stapel werkkleding. De locatie: Firma Schunck, mode- en warenhuis in Heerlen. Iedereen kocht er kleren, ook voor de mijnwerkerskinderen als ze hun communie deden.

De foto staat nog steeds op de site van de multidisciplinaire culturele instelling Schunck*, die onder andere een museum, muziekschool en openbare bibliotheek huisvest. In 1999 werd het door de Union of International Architects uitgeroepen tot een van de invloedrijkste gebouwen van de 20ste eeuw.

Het Glaspaleis, zo kennen mensen het ook. Ontworpen door architect Fritz Peutz in de crisisjaren tussen 1933 en 1935. Opdrachtgever was stoffenhandelaar Peter Schunck, nazaat van een Duitse weversfamilie. Schunck (1873-1960) had een ‘flink groot en hoog winkelhuis’ voor ogen waar alles wat hij verkocht, uitgestald kon worden.

Met een minimum aan materialen – beton, glas, staal – wist Peutz een ‘glaspaleis’ te creëren dat als een van de hoogtepunten van het Nieuwe Bouwen wordt beschouwd.

Na de Tweede Wereldoorlog volgen decennia waarin modezaak Schunck weliswaar floreert, maar het glaspaleis met weinig egards wordt behandeld. Sloop dreigt. Begin jaren negentig wordt een werkgroep opgericht die zich gaat inspannen om glaspaleis Schunck te behouden en rehabiliteren.

Met succes: in 1995 wordt het Rijksmonument, in 1999 krijgen architecten Jo Coenen en Wiel Arets de opdracht het gebouw in zijn oude staat te herstellen, en in 2004 wordt het heropend. De naam Schunck wordt naar de achtergrond gedrongen, iedereen spreekt over Glaspaleis.

Pas in 2009, als de in het gebouw samengebrachte instellingen fuseren, verschijnt de naam Schunck weer in de oorspronkelijke typografie op de gevel – met toevoeging van een handgetekende asteriks, een ontwerp van de Amerikaanse urban kunstenaar Thomas Campbell. ‘Het nieuwe logo sluit perfect aan bij de avantgardistische kwaliteiten van het modernistische gebouw’, zo valt er op de website van Schunck* te lezen. ‘Moderniteit en Urban Culture zijn immers het Yin en Yang van onze nieuwe koers.’

Directeur Stijn Huijts geeft nog een reden voor de herwaardering van de naam Schunck: ‘Het bekt buiten de grenzen beter dan Glaspaleis, maar bovendien is het gebruik van de naam Schunck een eerbetoon aan de zakenman Schunck, een ondernemer pur sang, iemand die zijn nek durfde uitsteken, en voor mooie dingen ging. Zijn motto was: kwaliteit wint altijd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden