Schumacher triomfeert in kat-en-muis-spel

No risk, no fun. Zo typeerde Michael Schumacher na zijn negende overwinning van dit seizoen de tactiek van hemzelf en vooral van het Ferrari-team....

De overwinning kwam de Duitser dit keer niet aanwaaien. Hij had zaterdag de pole niet kunnen binnenhalen, want Renault-rijder Fernando Alonso was sneller. Schumacher moest genoegen nemen met de tweede plaats. Alonso wist bij de start de eerste plaats vast te houden. De algemene verwachting was dat Schumacher, zoals vaker, meer brandstof zou hebben, langer zou kunnen doorrijden en zo na de eerste stop de leiding zou kunnen pakken.

De Ferrari ging dit keer echter eerder naar de pits dan zijn tegenstander. Alonso behield zijn voorsprong, ook nadat hij naar binnen was geweest voor banden en benzine. Even leek het erop dat de almachtige Schumacher verslagen zou kunnen worden.

Bij de tweede stop besloot Ferrari de tactiek te wijzigen. Schumacher kon met een relatief lichte wagen twaalf supersnelle rondes rijden en toen Alonso na zijn tweede stop weer de baan op kwam, had de Duitser drie seconden voorsprong. Die stond hij alleen nog even af tijdens zijn ultrakorte derde stop. Hij nam de leiding weer over toen Alonso voor zijn derde en laatste keer binnen was geweest. Schumacher bouwde een voorsprong op van 18 seconden,genoeg om voor de vierde keer te stoppen en de leiding te behouden.

Ferrari had nog meer reden om feest te vieren, want Rubens Barrichello, gestart vanaf een tiende plaats, finishte als derde. Voor de Braziliaan smaakte die plaats extra zoet omdat hij die in de op na laatste bocht in de laatste ronde pakte en daarmee Renault beroofde van twee man op het podium op hun thuiscircuit. Barrichello maakte handig en moedig gebruik van een klein foutje van Renault-coureur Jarno Trulli en stak zijn Ferrari binnendoor.

Punten waren er eindelijk ook weer eens voor McLaren dat met geheel nieuwe wagens naar Frankrijk was gekomen. Die bleken sneller dan de oude, en, nog belangrijker, betrouwbaarder. Moesten David Coulthard en Kimi Raikkonen in voorgaande races hun wagens geregeld rokend aan de kant zetten, gisteren behaalden ze een zesde en zevende plaats. Overigens hadden bijna alle teams over betrouwbaarheid deze keer niet te klagen. Alleen BAR-rijder Takuma Sato, twee weken geleden in de VS nog derde, kampte met pech.

Juan Pablo Montoya wist met een achtste plaats nog een punt binnen te slepen voor BMW-Williams. De tweede wagen eindigde als tiende. Die werd bestuurd door testrijders Marc Gene, omdat Ralf Schumachter zeker drie maanden is uitgeschakeld. Hij heeft aan zijn ongeval op Indianapolis twee gebroken rugwervels overgehouden.

Die crash en die van Felipe Massa in Canada zijn voor de FIA aanleiding zich te bezinnen op maatregelen om de Formule 1-wagens langzamer te maken. De bochtensnelheden zijn vooral door de ontwikkeling van de banden zo hoog geworden, dat de Gkrachten die de coureurs bij een ongeluk te verwerken krijgen onacceptabelhoog worden. 'De wagen bleeft nu wel heel, maar je hersenen komen door je neugsgaten naar buiten', drukte een rijder het ooit uit. Zo werd Massa bij zijn dreun in de bandenstapel blootgesteld aan liefst 113 G.

Bandenfabrikant Michelin heeft al voorgesteld het aantal sets banden per raceweekeinde te beperken tot vier. De wagens zouden dan een hele race met set moeten doen. Bijkomend voordeel is dat die maatregel de exorbitant hoge kosten fors zou drukken en ook minder kapitaalkrachtige teams meer kans zouden maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden