Schumacher raakt zelfs bij brandje niet oververhit

Michael Schumacher won gisteren de voorlopig laatste Grand Prix van Oostenrijk. Magistraal, vechtend en toch zo koel als een diepvriezer....

Aan de onmiskenbaar briljante Schumacher kleeft ook een overmaat aan mazzel waarom andere coureurs vergeefs bidden. Hij weet dat. Kan het nog uitbuiten ook. De anti's reageren dan: hij is arrogant. Dat is zelden terecht. Bovenmatig zelfbewust is correcter.

Het was een race die met onverwachte hindernissen begon. Tot twee keer toe stak Toyota-rijder Cristiano da Matta op het laatste moment zijn arm omhoog ten teken van (elektronische, zo bleek) problemen. Bij de derde herstart en voorzien van een nieuw stuur, moest de Braziliaan reglementair naar de achterste plek zodat hij de boel niet verder in de war kon schoppen.

Ook de derde, wel gelukte start verliep niet helemaal probleemloos. Nu blokkeerde de ongelukkige Jos Verstappen een normale gang van zaken. De Nederlander had besloten de bij Minardi voor het eerst beschikbare launch control ter verbetering van de start te gebruiken.

Die apparatuur klapte meteen stuk en de auto accepteerde de snelle omschakeling naar normaal starten niet. Verstappen sukkelde slechts enkele meters ver. Hij parkeerde zijn wagen noodgedwongen op een gevaarlijke plek en dat was aanleiding de safety car in te zetten.

Voor Verstappen verloopt het seizoen allerminst naar wens. Zijn renstal mist de financiële middelen om een competitieve auto te bouwen. Sponsors haken af en de auto lijkt met de race stroever over de baan te gaan. Zaterdag mislukte de kwalificatie, toen de versnellingsbak van de Minardi van Verstappen de geest gaf. Teamgenoot Wilson bereikte nog wel de finish.

Michael Schumacher, snelste in de kwalificatie, nestelde zich na Verstappens manoeuvre van zondagmiddag als eerste achter de veiligheidswagen en mocht, toen die verdwenen was, het sein geven voor de nieuwe start. Dat ging tweede man Juan Pablo Montoya te langzaam. De Colombiaan kwam tot tweemaal toe, bijna onreglementair, langszij en preste Schumacher met frenetieke armgebaren tot rij-nou-toch-eens-door.

Montoya stond op scherp en liet zich niet door Schumachers onverwachte versnelling verschalken. Hij ging direct met de wereldkampioen mee, terwijl de rest van het veld meteen enige achterstand kreeg. Tijdens de korte, niet doorzettende regenbui, leek de tot dusver in dit seizoen ongelukkig opererende Montoya de basis te kunnen leggen voor succes. Hij reed enkele ronden veel sneller dan Schumacher en nestelde zich daardoor na de eerste serie pitstops aan de leiding.

Maar de BMW-Williams blies al snel zijn laatste adem uit, op het precieze moment dat Michael Schumacher zijn in het wereldklassement naaste concurrent Kimi Räikkönen van de tweede plaats verdreef en dus automatisch de nieuwe leider werd.

Daarna kwam Schumachers tocht naar de champagne op geen enkel moment meer in gevaar, al moest hij er ongewoon hard voor rijden. Räikkönens tweede plaats, na een flink gevecht met Ferrari's tweede man Rubens Barrichello, hield de Fin nog nipt aan de leiding in het WK-klassement. Maar dat duurt waarschijnlijk niet lang meer.

De slotvraag voor de kenners was: was dit Schumacher op zijn best? Misschien niet. Maar het kwam er deksels dichtbij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden