Schumacher profiteert van pech Hakkinen

Een lift naar huis van teamgenoot David Coulthard, zo zag de trieste aftocht van Mika Hakkinen er gisteren tijdens de Grand Prix van Spanje uit....

De zege in de vijfde Grand Prix van het jaar kwam zo terecht bij Michael Schumacher, die vanwege vreemde vibraties in zijn banden al een paar ronden met een slakkengangetje over het Circuit de Catalunya rondtoerde. 'Ik voelde echt medelijden toen ik Mika passeerde', zei Schumacher. 'Om hem met nog vijf bochten te gaan langs de baan te zien staan, was schokkend. Hij heeft vandaag echt alles goed gedaan.'

Hakkinen wist nauwelijks wat hij moest zeggen. 'Ik ben superteleurgesteld. Verdomme, wat wil je?'

De wereldkampioen van 1998 en 1999 was in Barcelona inderdaad op geen enkele fout te betrappen. Nadat hij aanvankelijk de enige was geweest die het tempo van Schumacher kon volgen, had hij bij de tweede serie pitstops benzine genoeg om zeven ronden langer dan Schumacher door te rijden.

Push, was vervolgens de opzwepende tekst die op het pitbord van Hakkinen verscheen. Dat was precies wat de Fin deed. Dankzij zijn lichtere auto hield hij aan deze fase precies twee seconden op zijn grote Duitse concurrent over.

Ondanks de herinvoering van de elektronische hulpmiddelen voor de coureurs vormden Hakkinen en Schumacher in Barcelona opnieuw een klasse apart. Dat bleek tijdens de kwalificatie, waar Schumacher slechts acht van de twaalf toegestane ronden gebruikte om de snelste tijd neer te zetten, én in de race, waar de twee de vloer aanveegden met de concurrentie.

De overwinning leek Hakkinen, die zijn laatste succes vorig jaar in België behaalde, niet meer te kunnen ontgaan. Door de problemen van Schumacher had de Fin binnen vijftien ronden een voorsprong van bijna veertig seconden opgebouwd, toen het noodlot alsnog toesloeg.

'Als je al zo lang in deze sport rondloopt, weet je dat je pas gewonnen hebt als je hebt gewonnen', zei McLaren-teambaas Ron Dennis. 'Toch blijft dit moeilijk te accepteren. We zullen de pijn maandag pas goed voelen.'

De dramatische ontknoping leverde een ongebruikelijk podium op. Williams-coureur Juan Pablo Montoya, in Brazilië al een revelatie, kwam voor het eerst aan de finish en werd meteen tweede. Jacques Villeneuve behaalde in het derde seizoen dat BAR actief is in de Formule 1 de eerste podiumplaats voor zijn team en werd derde.

De herinvoering van elektronische hulpmiddelen als tractiecontrole en het systeem waarmee het doorspinnen van de wielen bij de start wordt tegengegaan, launch control, stelde diverse teams voor grote problemen. David Coulthard verspeelde zijn derde startpositie doordat hij in de opwarmronde niet van zijn plaats kwam. Heinz-Harald Frentzen overkwam hetzelfde bij de echte start.

Bij Arrows verliep de introductie van de nieuwe software zonder problemen. 'Chapeau voor het team', complimenteerde Jos Verstappen de techneuten van Arrows. 'Ze hebben goed ingespeeld op de nieuwe technische regels. Met de aerodynamica lopen we bovendien in op Jaguar en Prost.'

Verstappen werd twaalfde, na van de zeventiende plaats te zijn gestart. Opvallend was dat hij ondanks de invoering van launch control bij de start toch weer vijf plaatsen won.

'Een goede starter blijft ook in de nieuwe situatie een goede starter. Je moet snel blijven reageren en je auto ertussen durven duwen', zei hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden