Schumacher met nieuwe Ferrari weer als vanouds

'Met de oude wagen hadden we het hier niet gered', verklaarde Michael Schumacher na zijn tweede Grand Prix-zege op rij, ditmaal in Barcelona....

De nieuwe F2003-GA (de letters staan voor 'Gianni Agnelli' de onlangs overleden topman van Fiat) is zo snel en betrouwbaar dat het echte racen weer verderop in het veld gezocht moet worden.

Het leek er in de allereerste wedstrijden op dat de concurrentie - als dat begrip voor Ferrari tenminste nog mag gelden - vooral van McLaren-Mercedes zou komen. Maar Kimi Räikkönen, eerste in de WK-stand, vergooide eigenlijk al in de training zijn kansen met een uitglijder die hem achteraan het startveld zou plaatsen. En vandaar kwam hij niet verder dan enkele tientallen meters, omdat hij achterop de stilstaande Antonio Pizzonia knalde wiens launch control het had begeven.

Waarschijnlijk werd Pizzonia voor het laatst door pech getroffen. De jonge Braziliaan presteert slecht en zijn renstal is in verregaande onderhandelingen met de Oostenrijker Alexander Wurz, momenteel testrijder bij McLaren. Dat heeft McLaren-teambaas Ron Dennis bevestigd.

In de training waren de Renaults van Fernando Alonso en Jarno Trulli al sterk gebleken. Vooral de jonge Spanjaard Alonso wilde van zijn thuis-Grand-Prix een succes maken. Slechts één keer voor hem was, in een ver verleden, een Spanjaard op het podium geëindigd na een Formule-1-race: Alfonso de Portago die later zou verongelukken, samen met een handvol toeschouwers, in de Italiaanse Mille Miglia - duizend kilometer dwars door Italië over de gewone weg, die prompt en terecht verboden werd.

Alonso was de smaakmaker van deze wedstrijd. Hij kon zelfs Ferrari's tweede man Rubens Barrichello achter zich houden. Barrichello's verweer achteraf - 'ik kon de snelheid er niet in houden' - klonk wat dubieus. Lag het nu aan hemzelf of lag het aan de auto?

Het startongeluk van Räikkönen en een crash van Jarno Trulli - na een ongelukkige ontmoeting met David Coulthard - onmiddellijk daarna bracht de safety car op de baan. Toen die verdween legde Michael Schumacher met een fraaie herstartmanoeuvre de basis voor zijn zege. De wereldkampioen bracht het veld, geheel reglementair, vrijwel tot stilstand en trok er toen als een kogel tussenuit. Alsof er een échte start had plaatsgevonden waar alleen Schumacher de lichten kon zien uitgaan.

Op geen enkel moment kwam de zege van Schumachers Ferrari in gevaar. De pitstops gingen volgens het boekje - die van Alonso en Barrichello overigens ook, maar steeds enkele tienden van seconden trager - en ook door het achterhoedeverkeer liet Schumacher zich geen moment ophouden.

Hartverwarmend was het gevecht in de slotfase tussen Cristiano da Matta (Toyota) en Ralf Schumacher (BMW Williams). Schumi junior had herhaalde keren blokkerende, rokende wielen nodig om de jonge Braziliaan af te stoppen. Het lukte hem net. Maar, alweer met de ogen van de fan bekeken: het ging hier slechts om de vijfde plaats.

Jos Verstappen moest voor het eerst zijn meerdere erkennen in teamgenoot Justin Wilson, die al tijdens de training een tikje sneller was geweest. Maar veel maakte het niet uit voor de Minardirijders. Ze eindigden op de 11de en 12de plaats. Als laatsten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden