Schumacher kijkt de dood in de ogen

Met strakke gezichten keken de coureurs voor zich uit. De Formule I presenteerde zich zondag op het circuit van Imola tijdens de Grand Prix van San Marino één minuut als een echte, hechte familie....

Van onze sportredactie

AMSTERDAN

Damon Hill zegevierde tijdens de Grote Prijs van San Marino voor de tweede keer dit seizoen en nam de leiding in het WK-klassement over van titelverdediger Michael Schumacher. De kopman van Benetton keek in de elfde ronde de dood in de ogen, maar kwam na een enorme klap op een muurtje met de schrik en een pijnlijk aanvoelende nek vrij. 'Ik ben niet gewond, hoewel ik even dacht dat ik me zwaar zou gaan verwonden', zei de Duitser.

Schumacher, die voor het eerst dit seizoen van pole-positie vertrok, lag op het bijna fatale moment comfortabel aan de leiding. Gerhard Berger was op ruime afstand zijn eerste achtervolger, zijn belangrijkste Williams-rivalen Hill en Coulthard lagen nog verder achterop. De overwinning lag voor het grijpen, tot hij weggleed. Met een snelheid van 220 kilometer in het uur. 'Ik weet nog niet precies wat de oorzaak van de schuiver is geweest. Ik had net mijn banden gewisseld; slicks in plaats van regenbanden. Maar vooraf had ik al het gevoel dat de wagen onrustig op de weg lag. Ik heb veel geluk gehad.'

Dat geluk hadden Senna en Ratzenberger een jaar eerder niet. Na de nachtmerrie in 1994 kreeg het Enzo e Dino Ferrari-circuit een grondige opknapbeurt, volgde een aanpassing van de snelste stukken voor een bedrag van acht miljoen gulden. Met name de Tamburello- en Villeneuve-bocht kregen een facelift. Alleen de vele bloemenkransen houden de herinnering aan deze zwartste periode uit de Formule I-geschiedenis in leven.

Het uitvallen van de wereldkampioen had grote gevolgen voor de wedstrijd. Berger kreeg de leiding in handen. Op het snel opdrogende wegdek ging hij op weg om de duizenden Ferrari-fans de middag van hun leven te geven. De rode bolide leek ongenaakbaar. Tot Berger in de 22ste ronde de pits opzocht. De krachtbron van de Ferrari sloeg af, het oponthoud kostte de Oostenrijker zijn riante positie.

Damon Hill profiteerde maximaal van de problemen bij Berger. Hij nam de leiding over en stond die vervolgens niet meer af. Hartstochtelijk bejubeld sloot hij de derde WK-race met achttien seconden voorsprong op Jean Alesi af. Berger vergoedde de pech voor Ferrari door als derde te eindigen, zodat Hill op het podium tussen twee coureurs van de Italiaanse renstal stond ingeklemd.

Imola betekende zondag ook de rentree van oud-wereldkampioen Nigel Mansell. De Brit bleef weg in Brazilië en Argentinië omdat de McLaren onvoldoende aan zijn lichaam was aangepast. Zondag was het dan eindelijk zover, maar Mansell stelde in zijn eerste race zwaar teleur. Hij kwam niet verder dan de tiende plaats. Op twee ronden van zijn winnende landgenoot.

Jos Verstappen deed het nog slehter: Hij finishte helemaal niet.

De versnellingsbak van de Simtek-Ford functioneert het hele seizoen al niet naar behorenen op Imola begaf de gebrekkige apparatuur het in de veertiende ronde. Op het moment dat Verstappen dacht lekker in de wedstrijd te zitten, want het begin was veelbelovend.

Verstappen reageerde zondagmiddag op het natte wegdek van het compleet gerenoveerde circuit weliswaar te vroeg op het startsein, kreeg daarvoor een tijdstraf van tien seconden. Maar zijn opmars daarna was indrukwekkend. Van de negende startrij schoof de nummer zeventien van de training snel naar de negende positie. Korte tijd later was de uitbundige vreugde over die prestatie weer voorbij.

Verstappen meldde zich in de veertiende ronde met de kapotte versnellingsbak bij zijn monteurs. Voor de derde keer dit seizoen. In Brazilië en Argentinië haalde hij de finish ook niet. 'Jammer dat we steeds met hetzelfde probleem te maken hebben. Die versnellingsbak zorgt het hele seizoen al voor veel ellende.'

De mechanische problemen zijn inherent aan het rijden voor een bescheiden team. Het budget van Simtek valt te verwaarlozen bij dat van bij voorbeeld Benetton, waar Verstappen vorig jaar voor debuteerde in de Formule 1 en officieel nog steeds op de loonlijst staat. Het verschil in tijd tussen de Benetton van Schumacher (pole-positie) en de Simtek van de Limburger bedroeg op Imola tijdens de training vijf seconden per ronde, in budget zit er een gat van zo'n honderd miljoen gulden.

IMOLA: Grand Prix van San Marino, derde WK-race Formule I: 1. Hill (GB) Williams 308 km in 1.41.42,552 (gem. snelheid 181,921 km/u), 2. Alesi (Fr) Ferrari 18,510, 3. Berger (Oos) Ferrari 43,116, 4. Coulthard (GB) Williams 51,890, op één ronde 5. Hakkinen (Fi) McLaren, 6. Frentzen (Dui) Sauber, op twee ronden 7. Herbert (GB) Benetton, 8. Irvine (Ier) Jordan, 9. Panis (Fr) Ligier, 10. Mansell (GB) McLaren, op drie ronden 11. Suzuki (Jap) Ligier, op vier ronden 12. Martini (It) Minardi, 13. Morbidelli (It) Footwork, 14. Badoer (It) Minardi, op zeven ronden 15. Diniz (Bra) Forti-Ford, 16. Moreno (Bra) Forti-Ford.

WK-stand: 1. Hill 20 pnt, 2. Schumacher (Dui), Alesi 14, 4. Coulthard, Berger 9, 6. Hakkinen 5, 7. Herbert, Frentzen 3, 9. Blundell (GB) 1.

WK-stand teams: 1. Williams, Ferrari 23, 3. Benetton 7, 4. McLaren 6, 5. Sauber 3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden