Schumacher geeft Ferrari weer de titel

Eindelijk heeft Michael Schumacher zijn belofte ingelost. Vijf jaar geleden werd de meest getalenteerde coureur van zijn generatie naar Italië gelokt om voor Ferrari de eerste wereldtitel sinds Jody Scheckter in 1979 binnen te halen....

Terwijl in de pitbox van Ferrari de emoties de vrije hand namen en de tondeuse tevoorschijn werd gehaald voor de afrekening van een paar weddenschappen, kreeg Schumacher het bij de persconferentie bijna te kwaad. 'Verwacht niet dat ik weer in tranen uitbarst', riep hij zijn huilbui na de tragisch verlopen Grand Prix van Italië in herinnering. 'Maar het is moeilijk om mijn gevoelens te beschrijven. Ik werd zo emotioneel nadat ik de finish was gepasseerd. Dit is het resultaat van vijf jaar hard werken. Eindelijk is het gelukt.'

Aanvankelijk leek de Duitser het hele weekeinde naar zijn hand te zetten. In elke training en ook tijdens de onwaarschijnlijk spannende kwalificatie was hij de snelste. Toch liet hij zich bij de start verschalken door zijn eeuwige rivaal Hakkinen.

Een poging van Schumacher hem te blokkeren mocht niet baten, waarna de Fin de leiding nam. Dat duurde tot de tweede serie pitstops, het enige echt opwindende moment in de wedstrijd. In de 37ste ronde meldde Hakkinen zich als eerste van de twee koplopers bij de box voor een bandenwissel en extra benzine.

Het leek een goed moment, aangezien Schumacher precies op dat moment een paar achterblijvers in het vizier had. Maar in de vier rondjes die hij nog kon rijden voordat ook de Ferrari aan een tweede pitstop toe was, wist de Duitser voldoende marge op te bouwen om Hakkinen voor te blijven. Het tactisch brein van Ferrari, Ross Brawn, hield Schumacher via de radio op de hoogte van de situatie, terwijl de Duitser met de maximum snelheid van tachtig kilometer per uur de pitstraat uitreed.

Tot twee keer toe meldde Brawn zijn coureur dat het goed zat het de gekozen tactiek. 'Ik verwachtte dat hij elk moment zou zeggen dat het er niet meer goed zat. Maar hij zei dat er ongelooflijk goed uitzag. Het mooiste moment uit mijn autosportcarrière tot nu toe', aldus Schumacher. Het was niet de eerste keer dat de twee dankzij een goede pitstopstrategie een wedstrijd die schijnbaar op slot leek te zitten, alsnog naar zich toe trokken.

De afgelopen drie jaar heeft het duo McLaren meermalen op deze manier afgetroefd. De wijze waarop is steevast hetzelfde; McLaren geeft het initiatief uit handen, waarna Ferrari door slim rekenwerk Schumacher in een lichte en dus snelle auto zo lang mogelijk op de baan houdt. Dat de Duitser er ondanks de achterblijvers en de halfnatte baan ook gisteren in slaagde het karwei af te maken, is tekenend voor zijn klasse.

Met zijn derde kampioenschap voegt Schumacher zich bij de elite van de Formule 1. Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet en als laatste Ayrton Senna in 1991 wonnen eveneens drie wereldtitels. Alleen Juan Manuel Fangio (vijf) en Alain Prost (vier) werden vaker gelauwerd. Lange tijd heeft het idee bestaan dat Schumachers keuze voor Ferrari, het Italiaanse team dat halverwege de jaren negentig een kwakkelend en inefficiënt collectief was, geen recht deed aan de mogelijkheden van de Duitser.

Afgezet tegen zijn talent en dat van zijn concurrenten, is zijn erelijst eigenlijk veel te mager. Met zijn eerste wereldtitel voor Ferrari heeft Schumacher echter wel iets anders bereikt, onsterfelijkheid. In het dorpje Maranello, vlakbij de Ferrari-fabrieken, en op de kartbaan van Schumachers ouders in Kerpen barstte direct na de triomf de festiviteiten los.

Met deze zege heeft hij een monument voor zichzelf opgericht, zei supporter. En, zoals een Italiaanse tv-verslaggever berichtte, Ferrari's aartsvader Enzo Ferrari keek van boven de wolken met een glimlach toe. De vloek op Ferrari is afgeworpen.

Voor Verstappen was de race al snel over. De Nederlander, die als veertiende startte, snelde naar de tiende plek, maar viel vervolgens met electronische problemen uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden