Schumacher en Ferrari weer ijzersterk koppel

Er moest dit weekeinde tijdens de Grand Prix van Frankrijk een onwillige wielsleutel aan te pas komen om de onverbiddelijke opmars van Ralf Schumacher te stuiten....

Het weekeinde op Magny-Cours was voor Ralf nog wel zo mooi begonnen. Zaterdag haalde hij, op zijn 26ste verjaardag nota bene, met eenhonderdste seconde voorsprong op Michael zijn eerste pole position binnen. Zo stonden beide broers voor de derde achtereenvolgende keer naast elkaar op de startopstelling, alleen voor het eerst in deze volgorde.

Dat voedde de speculaties over een eventuele wraakactie van Ralf, die vorige week op de Nürburgring bijna de pitmuur in werd gedrukt door zijn broer. Van echte animositeit leek echter geen sprake. 'Deze keer staat hij achter mij. Als zich een vergelijkbare situatie voordoet, zal híj van het gas moeten gaan', liet Ralf geen misverstand bestaan over zijn bedoelingen.

Tot een confrontatie kwam het overigens niet. Vanwege koppelingsproblemen haperde de Ferrari enigszins bij de start, waardoor Michael Schumacher zelfs nog moeite had om zich David Coulthard van het lijf te houden.

Zijn kansen keerden pas na de eerste serie pitstops. Doordat Ralf een paar kostbare seconden verloor, nam Michael de leiding over. Volgens de Williams-coureur was het echter niet alleen de pitstop. 'Mijn tweede setje banden werkte totaal niet', zei Ralf. 'Het was een ramp. Als mijn teamgenoot Montoya niet was uitgevallen, was ook hij nog voor mij over de finish gekomen.'

Ondanks de problemen met de balans van de auto werd Ralf toch tweede, voor Rubens Barrichello en David Coulthard. De McLaren-coureur is door zijn vierde plaats weer wat verder achterop geraakt in de strijd om de wereldtitel: Michael Schumacher staat nu 31 punten voor.

Ondanks deze straatlengte voorsprong weigert de Duitser zich rijk te rekenen. 'Ik ben te realistisch om de hele tijd aan de titel te denken. Er zijn nog zeven races te rijden en zeventig punten te verdelen. Ik blijf vechten tot het mathematisch gezien onmogelijk is dat iemand mij nog achterhaalt.'

Het is echter twijfelachtig of Coulthard nog een serieuze bedreiging zal kunnen vormen. Schumacher is dit jaar nog elke race in de toptwee geëindigd, op één keer na, in San Marino. McLaren, oppermachtig in 1998 en 1999, lijkt daarentegen het momentum te zijn verloren. Voor de vierde keer sinds de invoering van het elektronische hulpsysteem bij de start kwam een van de twee auto's niet van zijn plaats.

Deze keer was Mika Hakkinen de dupe. Door een wijziging in de reglementen mocht de Fin daarna niet snel overstappen in zijn reservewagen en was zijn optreden nog voor de start voorbij. Daarmee was de gifbeker voor McLaren nog niet helemaal leeg. Coulthard werd halverwege de race bestraft voor een snelheidsovertreding in de pitstraat en kreeg een stop and go-penalty opgelegd, waardoor een podiumplaats verloren ging.

Voor Jos Verstappen verliep het weekeinde op Magny-Cours ook niet erg vrolijk. Zoals hij al had aangekondigd, bleek zijn Arrows-Asiatech nauwelijks competitief op het Franse circuit. Hoewel hij weer uitstekend van start ging, bracht hem dat nauwelijks meer perspectief op een goede eindklassering.

Een slechte pitstop wierp hem vervolgens ver terug. 'Verder kon ik door het overstuur van de Arrows niets uitrichten', bekende hij. 'Ik ben blij dat ik de finish heb gehaald en dat de wedstrijd voorbij is. Of het nu op de dertiende of elfde plaats was, maakte niets uit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden