Schumacher bij racefans onomstreden

Formule-1-coureur Michael Schumacher heeft zondag aan de zege in de GP van Japan op het circuit van Suzuka genoeg om de eerste wereldtitel voor de Ferrari sinds 1979 binnen te halen....

'HET IS moeilijk een warm gevoel bij Michael Schumacher te krijgen', zei voormalig ontwerper John Barnard vlak nadat hij en de Italiaanse renstal Ferrari uit elkaar gingen. 'Hij is tamelijk afstandelijk en loopt over van zelfvertrouwen. Ik vermoed dat dat komt doordat hij omringd wordt door een groepje ruggengraatloze misdienaren, dat hem voortdurend vertelt hoe goed hij is.'

Formule-1-coureur Michael Schumacher, die dit weekeinde in Japan voor het eerst sinds 1995 weer wereldkampioen kan worden, roept altijd weer gemengde gevoelens op. De Duitser wordt geroemd om zijn talent, maar verguisd om zijn arrogantie. De manier waarop hij in het verleden Damon Hill en Jacques Villeneuve van hun wereldtitels probeerde af te houden, hebben niet meegeholpen om zijn imago op te poetsen.

Of hij ook werkelijk arrogant is, daar verschillen de meningen over. Schumacher is onbenaderbaar, geeft ongezouten kritiek op zijn concurrenten als hij denkt dat dat nodig is (bivoorbeeld op collega's als Damon Hill en David Coulthard) en gaat conflicten niet uit de weg. Volgens de nogal op zijn privé-leven gestelde Schumacher heeft dat echter niets met arrogantie te maken, maar met professionaliteit.

Ook het grote publiek heeft geen problemen met de Duitser. Schumacher, in 1969 geboren als zoon van een bouwvakker en een kantinejuffrouw, wordt op handen gedragen. Wanneer hij zich op de baan begeeft, of het nu tijdens een vrije training is of tijdens de kwalificatie, gaat er steevast een golf van bewondering door het publiek. Het besef dat er mogelijk iets bijzonders staat te gebeuren doet het publiek, waar dan ook, ontwaken uit zijn lethargie. Want één ding is duidelijk: Michael Schumacher is de beste van allemaal.

'Iets waar ik nauwelijks de kans toe krijg is echt te zien wat die jongens doen in hun monocoque', zei McLaren-eigenaar Ron Dennis in 1995. 'Maar als je Schumacher in Japan bekeek, wist je precies waarom hij de race zou gaan winnen. Hij is als geen ander in staat zijn rijstijl aan te passen aan de eisen van het circuit. Als een circuit een nette stijl vraagt, rijdt Schumacher netjes. En als het een gooi-en-smijt-circuit is, gooit en smijt hij zijn bolide de bochten door.'

Geen wonder dat de directeur van Ferrari, Luca di Montezemolo, in 1995 besloot Schumacher bij Benetton los te weken. In ruil voor het destijds astronomische bedrag van anderhalf miljoen dollar per race en de verzekering dat hij de onaangevochten nummer een binnen de renstal zou zijn, kreeg de Duitser de opdracht het team binnen drie jaar naar het eerste wereldkampioenschap te loodsen sinds 1979, toen de Zuid-Afrikaan Jody Scheckter kampioen werd,

Het grootste Formule-1-talent sinds Ayrton Senna werd allerminst enthousiast ontvangen door de Italiaanse tifosi. De komst van Schumacher en zijn secondant Eddie Irvine betekende dat Ferrari afscheid moest nemen van de populaire Fransman Jean Alesi, die dankzij zijn Siciliaanse voorouders als één van hen werd beschouwd. Toch deed Schumacher niets om de Italianen voor zich in te nemen.

'Ik heb als jonge jongen nooit fantasiën gehad dat ik voor Ferrari wilde rijden. Ik ga ook geen dingen beloven die ik niet kan waarmaken. Als we twee of drie wedstrijden winnen, voldoen we aan de verwachtingen. Hopelijk kunnen we in 1997 meedoen om de wereldtitel.'

Door die realistische benadering hoopte de man die als verlosser werd binnengehaald, het respect van de fans te winnen. Hij kwam zijn belofte na: in 1996 won hij drie races en in 1997 deed hij mee om de titel. En nu de manoeuvre waarmee hij in 1997 Jacques Villeneuve op het circuit van Jerez de grindbak in probeerde te rijden langzaam in de vergetelheid is geraakt, begint hij daadwerkelijk de status van heilige te naderen.

In 1997 schonk hij de Ferrari-fans vijf overwinningen, in 1998 zes en in 1999 bleef de teller door zijn beenbreuk op twee steken. Dit jaar heeft Schumacher al zeven races op gewonnen en is de titel binnen handbereik. De klokken in het dorpje Maranello, de thuisbasis van Ferrari, kunnen worden opgepoetst.

De professional Schumacher waarschuwt voor te veel optimisme. 'Ik ben niet dom genoeg om te denken dat de titel nu al binnen is', zei hij gisteren in Japan. 'We hebben acht punten voorsprong, en dat is een prettige marge, maar we zullen er tot het einde voor moeten knokken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden