Schumacher beslist race weer in pits

De FIA is wanhopig op zoek naar manieren om de Formule 1 goedkoper, maar vooral interessanter te maken. Goedkoper, om meer teams de kans te geven deel te nemen, en interessanter omdat inhaalmanoeuvres, waar het bij autoracen toch om zou moeten draaien, een zeldzaam verschijnsel zijn geworden....

De nieuwste voorstellen behelzen onder meer bandenleverancier, terug naar slicks (banden zonder profiel), afschaffing van elektronica zoals traction control en minder krachtige motoren.

Of het helpt, is de vraag. Want er is fenomeen dat zich van alle eerdere veranderingen niets heeft aangetrokken. Het lijkt erop dat de Formule 1 pas weer echt interessant wordt als Michael Schumacher besluit zijn helm aan de wilgen te hangen.

De Duitser is hard op weg naar zijn zevende wereldkampioenschap. Zondag reed hij zijn Ferrari moeiteloos naar de overwinning op het circuit van Barcelona. Zijn tweehonderdste Grand Prix, de vijfde race van het seizoen, de vijfde overwinning. Zijn totaal aantal GP-zeges staat nu op 75.

Van te voren was er nog gehoopt op enige spanning. Schumacher kwalifeerde pole position en naast hem, op plaats 2, stond BMW-Williams coureur Juan Pablo Montoya. Twee weken geleden kwam bij hem, tijdens de persconferentie na afloop van de race in Imola, de rook uit zijn oren vanwege een kunstje dat Schumacher, toch al niet zijn beste vriend, hem in de eerste bochten van die Grand Prix zou hebbengeflikt. De Duitser had Montoya zover naar de buitenkant van de bocht gedrongen dat de Colombiaan over het gras moest.

En dus waren alle ogen voor de race in Barcelona gericht op de start en vooral op de eerste bocht. Een bliksemstart van Jarno Trulli in zijn Renault vanaf plaats vier maakte echter snel een einde aan de mogelijke confrontatie. Hij pakte de eerste plaats voor Schumacher, en toen ook Takuma Sato zijn BAR nog voor de eerste bocht voor Montoya wist te krijgen, was de spanning geweken.

Na afloop strooide Schumacher nog wat zout in de Montoyawond: 'Ik dacht dat ik een goede start had, toen ik plotseling die blauwe wagen van Trulli voorbij zag vliegen. Ik heb nog even overwogen de deur een beetje dicht te gooien, maar dat leek me toch niet eerlijk.' Voor Montoya was hij ongetwijfeld minder galant geweest.Die had overigens weer reden om kwaad te zijn, maar nu op zijn eigen team. In de slotfase van de race in Barcelona meldde de Colombiaan, rijdend op de zesde plaats, tot drie keer toe via de boordradio dat hij remproblemen had. Het team liet hem echter doorrijden, met het advies rustig aan te doen. Montoya kwam toch binnen en bewees zijn gelijk door de man met de voorste krik enkele meters mee te sleuren, terwijl de vlammen uit zijn remschijven sloegen. Einde race.

Na de start kon Schumachter Trulli bijhouden, maar passeren was er niet bij. En dus werd de race weer beslist in de pits. Trulli ging in ronde 9 voor benzine en banden. Zonder de Renault voor zich zette de Duitser nog een extra snel rondje neer, ging ook naar binnen voor de eerste van zijn drie stops en kwam als eerste weer terug op de baan. Vanaf dat moment was de race gereden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden