Schultz komt terug van snelheidsoffensief

Een gevoelige politieke concessie voor VVD-minister Schultz van Infrastructuur: met het terugdraaien van de verhoging van de snelheidslimiet op de snelwegen A13 en A10 loopt haar in 2010 begonnen snelheidsoffensief nieuwe averij op.

DEN HAAG - Bij Rotterdam-Overschie op de A13 en bij Amsterdam op de A10 West mag voorlopig weer hooguit 80 kilometer per uur worden gereden. Ook de invoering van de 130-norm op andere snelwegen blijft vooralsnog achter bij de hoge verwachtingen van Schultz' eigen VVD.


De bewindsvrouw maakte dinsdag bekend dat zij de snelheidslimiet bij de twee grootste steden 'uit voorzorg' weer verlaagt. Dat is in haar ogen niet strikt noodzakelijk om de wettelijke normen rondom de luchtkwaliteit te halen. Maar in de praktijk zouden die normen incidenteel overschreden kunnen worden als de snelheid 100 blijft.


In november 2011 besloot Schultz de maximumsnelheid op beide wegen te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur. Ze vond dat de luchtkwaliteit daarvoor voldoende verbeterd was. Op de A10 bleef de snelheid in de avond en nacht 80 kilometer. Milieuorganisaties vochten het besluit aan bij de rechter, die Schultz opdracht gaf nieuwe luchtmetingen te doen. Hoewel daaruit blijkt dat de normen niet worden overschreden, verlaagt de minister nu de maximumsnelheid weer terug naar 80.


Schultz tekent er voor de A13 bij Overschie wel bij aan dat dit stuk snelweg begin 2016 flink zal worden ontlast na de opening van de A4 tussen Delft en Schiedam. Ze zal dan beoordelen of die nieuwe weg de luchtkwaliteit rond de A13 zo doet verbeteren dat de maximumsnelheid daar weer omhoog kan.


Luchtkwaliteitsexpert Ivo Stumpe van Milieudefensie is 'erg blij' met de snelheidsverlaging. 'De rechter had al geoordeeld dat de gezondheid van omwonenden belangrijker is dan harder rijden en nu neemt Schultz dit besluit.'


Wethouder Maarten van Poelgeest (Verkeer, GroenLinks) noemt Schultz' beslissing 'geweldig nieuws voor de Amsterdammer'. Zijn collega in Rotterdam en partijgenote van Schultz, Jeannette Baljeu, zegt blij te zijn dat de minister goed heeft gekeken naar de bezwaren die er zijn 'en op basis daarvan een zorgvuldig besluit heeft genomen'.


In november 2011, tegelijk met de, nu teruggedraaide, verhoging van de maximumsnelheid op de A13 en A10, kondigde Schultz aan dat in september 2012 op driekwart van alle snelwegen 130 kilometer zou mogen worden gereden. Voor bijna de helft van alle wegen zou die nieuwe maximumsnelheid permanent zijn en voor een kwart 's avonds en 's nachts.


Verkeersveiligheid

Schultz' partij, de VVD, stelde in het verkiezingsprogramma van 2012 dat de 130 voor nóg meer snelwegen moest gelden. Onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wees al uit dat indien alleen verkeersveiligheid een criterium is, op 84 procent van alle snelwegen 130 kan worden gereden.


In de praktijk staan er veel andere beren op de weg die een snelheidsverhoging verhinderen, zoals de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast. Op 1 september 2012 werd 130 de norm voor de maximumsnelheid. Maar die norm geldt nu voor minder dan de helft van de wegen, 45 procent. In eenderde van de gevallen mag bovendien alleen 's avonds en 's nachts 130 worden gereden. Schultz stelt dat daar tot begin 2015 nog 5 procent van de snelwegen bij komt, na verbetering van de verkeersveiligheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden