Schultz botst met ambtenaren

Op het ministerie van Infrastructuur is een ernstige vertrouwensbreuk ontstaan tussen de politieke top en een deel van de ambtenarij. In een bij vlagen verbijsterde Tweede Kamer kondigden minister Schultz en staatssecretaris Mansveld donderdag aan dat zij disciplinaire maatregelen nemen tegen de ambtenaren die een kritisch rapport achterhielden over de veiligheid op het spoor.

DEN HAAG - Schultz gaf haar personeel in september vorig jaar de opdracht om het rapport naar de Tweede Kamer te sturen. Dat gebeurde niet. Schultz en Mansveld boden de Kamer daarvoor donderdagavond hun excuses aan. 'Dit is onmogelijk. Dit kan niet. Dit is niet te tolereren. En het mag niet meer voorkomen', aldus Mansveld.

De affaire draait om de aanbesteding van het onderhoud van het spoor door spoorbeheerder ProRail. Eind vorig jaar schreef de Volkskrant dat ProRail het spooronderhoud dermate goedkoop aanbesteedt dat dat tot extra vertragingen en veiligheidsrisico's zou kunnen leiden. Brieven van onderaannemer Strukton Rail en andere betrokkenen bevestigden dat beeld.

Mansveld hield in de Tweede Kamer de afgelopen weken echter vol dat de zorgen 'onvoldoende gefundeerd en voorbarig' waren, totdat de Volkskrant deze week melding maakte van een rapport waarin de Inspectie Leefomgeving en Transport de problemen bij het spooronderhoud bevestigt. Mansveld legt de schuld voor het achterhouden van dat rapport bij haar ambtenaren.

Minister Schultz - in het vorige kabinet verantwoordelijk voor het spoor - kende het stuk al in de zomer en gaf op 6 september de opdracht om het aan de Kamer te sturen. 'Dat is niet gebeurd', aldus Mansveld, die de portefeuille overnam in het kabinet-Rutte II. Ook in de maanden daarna werd Mansveld intern niet op de hoogte gesteld. 'Ik ben bij verschillende gelegenheden niet geïnformeerd door mijn ambtelijk apparaat. Daardoor was ik niet in staat u te informeren', zei zij tegen de Kamer.

Pas donderdagochtend hoorde zij wat er met het rapport is gebeurd. 'Er is discussie ontstaan tussen twee afdelingen. Een discussie die niet op dat niveau had mogen plaatsvinden.' De betrokken ambtenaren zullen dat 'op zeer korte termijn' merken, waarschuwde Mansveld, zonder daar verder op in te gaan. 'Dit kunnen wij niet tolereren.' En Schultz: 'We zijn not amused. Dit is onvergeeflijk.'

Mansveld zei ten volle te beseffen dat zij politiek verantwoordelijk is voor de daden van haar ambtenaren. 'Daarom bied ik u hier mijn excuses aan.' Intern heeft zij donderdag de richtlijn uitgevaardigd dat alle inspectierapporten over het spoor voortaan binnen uiterlijk zes weken naar de Kamer moeten.

De oppositiepartijen PVV, SP, CDA, D66, GroenLinks en 50Plus besloten de excuses van de bewindspersonen te accepteren, maar deelden wel een waarschuwing uit. Ze krijgen tot 1 april om orde op zaken te stellen en de interne 'communicatierichtlijnen' te verbeteren. 'Zie dit als een gele kaart', aldus het D66-Kamerlid Van Veldhoven.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden