Schreuders speurt hardnekkig naar de Leuke Dingen

Piet Schreuders is geobsedeerd door de vormgeving van het alledaagse. Nieuw straatmeubilair op het Amsterdamse Damrak, snoepverpakkingen, de ikoontjes uit het reclameblok van Veronica, de omslagen van pockets - iedereen neemt ze voor lief, maar Schreuders niet....

ARIEJAN KORTEWEG

Van onze verslaggever

Ariejan Korteweg

AMSTERDAM

Wie in twijfel trekt wat anderen als vanzelfsprekend aanvaarden, is al half op weg om kunstenaar te worden. De andere helft bestaat uit een persoonsgebonden mengeling van vakmanschap, kennis en verbeeldingskracht. In Schreuders' geval is dat een combinatie van grafische kwaliteiten, een Scotland Yard-achtige speurzin en een even vrijelijke als respectvolle omgang met wat door voorgangers werd aangedragen.

De vormgeving en typografie uit de eerste helft van deze eeuw zijn een bron van inspiratie voor hem, en dan met name die van het alledaagse leven in Amerika. Vanwege die voorkeur is hij vaak nostalgisch genoemd. In zijn - in 1997 met de H.N. Werkmanprijs bekroonde - boek Lay in - Lay out (en ander oud zeer), weerlegt hij dat verwijt: 'Ik probeer oude dingen er als nieuw te laten uitzien; nostalgische ontwerpers doen precies het omgekeerde.'

Op allerlei manieren doet hij verslag van zijn obsessies. Middels boeken (hij publiceerde bijvoorbeeld een studie naar de misdrijf-plattegrondjes achterop Dell-crimepockets); middels reconstructiewerk (hij is de grote man achter de reconstructie van het oeuvre van Roy Shield, de in vergetelheid geraakte componist van de Laurel & Hardymuziek); en middels tijdschriften, zoals De Poezenkrant, De Radiovriend, De Juinensche Courant en zijn troetelkind door de jaren heen: Furore.

Van Furore, dat in 1975 werd opgericht, is zojuist nummer 19 verschenen. Dat gemiddelde van minder dan één per jaar wordt danig scheefgetrokken doordat sinds de laatste Furore maar liefst zeven jaren zijn verstreken.

Waar die zeven jaren zoal mee zijn heengegaan, laat zich deels aan het blad aflezen. Schreuders ging terug naar het kruispunt van Hubbard Street en Foothill Boulevard in Sylmar Californië, dat hij in 1978 al eens fotografeerde en sindsdien nauwelijks veranderd blijkt. Hij onderwierp de Londense locaties voor publiciteitsfoto's van The Beatles aan een nauwgezet onderzoek. En hij hield zich intensief met Laurel & Hardy bezig en met Main Street, Culver City, bijgenaamd de kortste hoofdstraat van de wereld; de straat die het decor vormt voor veel van hun films.

Documentairemaker Koert Davidse volgde voor Het uur van de wolf Piet Schreuders tijdens de voorbereidingen van Furore 19. We zien een magere, Hollandse, wat dominee-achtige man even vriendelijk als vasthoudend door de wereld van de gebruikscultuur scharrelen. Met een foto in de hand dwaalt hij door de gangen van het President Hotel in Londen om te achterhalen voor welke kamerdeur The Beatles zich hebben laten vereeuwigen.

Zijn precisie en fanatisme spreken het meest uit zijn onderzoek naar Main Street. Schreuders rust niet voor hij in driedimensionale computeranimatie de huidige straatgevels kan laten schuilgaan achter de winkelfaçades waartegen de Laurel & Hardyfilms van de jaren twintig zich afspeelden.

Wat je daarmee opschiet? Goddank stelt Schreuders zich die vraag niet. Hij doet zijn speurwerk voor 'alle mensen die zich verbonden weten door hun gezamenlijke interesse in Leuke Dingen'. Een inmiddels mondiale doelgroep, zodat Furore 19 wordt gepubliceerd 'in a curious mix of English and Nederlands.'

Overigens, ook wie Het uur van de Wolf aan zich laat voorbijgaan, zal dezer dagen waarschijnlijk met Schreuders geconfronteerd worden. Hij ontwierp de 80 cents zegel met rode brievenbus, waarmee de Nederlandse posterijen hun 200-jarig bestaan vieren.

Furore # 19. Editor: Piet Schreuders. *19,99.

De bril van Piet Schreuders, Vanavond, Nederland 3, 23.20 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden