Schreeuwend onbegrip

De mooiste scène zit in het midden van de film. Sophie Scholl, een student die tijdens de Tweede Wereldoorlog betrokken is bij de Duitse verzetsgroep Die weisse Rose, is gearresteerd nadat ze op de universiteit met haar broer pamfletten heeft verspreid. Ze wordt verhoord door een eenvoudige maar aan het nationaal-socialistische gedachtegoed toegewijde man. Een man ook, die zoals hij zelf zegt, zonder Hitler nog steeds een eenvoudige kleermaker was geweest. En kijk eens tot waar hij het nu geschopt heeft. Hoe kan zij, die al jarenlang op staatskosten studeert, zich zo afkeren van het systeem dat haar zo veel kansen biedt? Er ontwikkelt zich een fascinerende dialoog, waarin Sophie zich moreel, intellectueel en retorisch superieur toont. En waarin de man dat soms alleen kan beantwoorden met letterlijk schreeuwend onbegrip - hij snapt niet dat zij verder kijkt dan haar eigen situatie. Toch raakt hij even van zijn stuk. Een kort moment denkt hij na over wat zij zegt; je ziet dat hij beseft dat zij eigenlijk gelijk heeft. Maar dat hij daar tegelijk niets mee kan. Haar gelijk erkennen zou zijn eigen ondergang betekenen.

Het is een lange, uitgesponnen scène die op zijn plaats valt omdat de film, over de slechts paar dagen die verstrijken tussen Scholls arrestatie en executie, vanaf het begin een uiterst secure reconstructie is. Aanvankelijk stoort dat - waarom krijg je álle trappen te zien die de personages moeten bestijgen voordat ze boven zijn? - maar dan, in het hart van de film, blijkt opeens alles te kloppen. Vooral blijven kijken dus.


Sophie Scholl. Die letzten Tage (Marc Rothemund, 2005)


Arte, 10.15 uur.


Die Hard

(John McTiernan, 1988) Eerste aflevering van vier stuk voor stuk sterke actiefilms, met Bruce Willis als de onverschrokken politieman met pretogen die (in deel 1) in zijn eentje een bende schurken bestrijdt. Onder leiding van de onvolprezen Alan Rickman houden die een aantal mensen gegijzeld in een kantoortoren in Los Angeles. Het was vooral de toen verrassende combinatie van keiharde actie en humor die Willis' eenmansoorlog zo enerverend maakte. Inmiddels toch wel gewoon een klassieker.


RTL 7, 20.30 uur.


CINEMA.NL/TV


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden