Schrap die inbouwnavigatie

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: navigatiesystemen.

Beeld ANP XTRA

Ik leende de best wel nieuwe auto van mijn schoonvader en werd verrast door een welhaast antiek navigatiesysteem. Moeizame bediening via gekke draaiknoppen en voorzien van achterhaalde kaarten (te updaten door nieuwe dvd's te bestellen à 200 euro). Al met al bleef het gebruiksgemak ver achter bij wat je voor 150 euro bij de MediaMarkt uit het rek trekt. Het viel nogal op omdat het verder zo'n fijne auto was. Mooi ontwerp, netjes afgewerkt, reed heerlijk, maar de navigatie voelde alsof hij acht jaar oud was. En dat was ook zo.

Even terugrekenen. Stel, je auto is drie jaar oud. Het is niet raar als dat model toen jij je auto kocht al drie jaar op de markt was. Dan is de navigatie van je auto dus al zes jaar oud. Daar komt nog bij dat de ontwikkeltijden van auto's lang zijn, ongeveer vier jaar, waarbinnen de ontwikkeling van de 'on-board multimedia' twee tot drie jaar vergt. Kortom, het navigatiesysteem van die drie jaar oude auto waar je in rijdt is gebaseerd op de technologie en user interface-principes van acht à negen jaar geleden. Qua smartphones zaten we toen bij de eerste iPhone.

De ontwikkeltijd van consumentenelektronica, waaronder navigatie, zit op een jaar. Elk jaar komen er nieuwe modellen uit, soms zelfs twee keer per jaar. En in elke nieuwe generatie worden nieuwe technologieën, ontwerpinzichten en reacties van gebruikers verwerkt. En voor de modellen die al op de markt zijn, zijn er updates. Autofabrikanten doen niet aan updates. Als een auto op de markt is, is-ie af. Komt ook doordat de software in auto's vaak zo (ouderwets) is opgebouwd dat een update installeren vrijwel onmogelijk is.

Waarom zou je dan überhaupt inbouwnavigatie willen? Omdat die kan samenwerken met je mobiele telefoon en met de radio. En je hoeft niet elke keer het navigatiekastje mee te slepen en - afhankelijk van de buurt waar je in woont - die zuignap van het raam te trekken. En omdat inbouw er ook gewoon strakker uitziet.

Een oplossing zou zijn dat autofabrikanten gaan denken als softwareontwikkelaars. Zoals Tesla, dat zijn auto's heeft voorzien van een besturingssysteem en draadloze dataverbinding, waardoor de hele auto geüpdate kan worden. Ook een oplossing: schrap de inbouwnavigatie. Je klikt je smartphone in een 3D-geprint houdertje in het dashboard en start de bij jouw auto behorende app op: daar vind je de navigatie, multimedia en telefoon. Met de nieuwste technologie en nieuwste user interface.

Jasper van Kuijk is cabaretier en universitair docent gebruiksgerichte innovatie bij de TU Delft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden