Schouwburgen moeten de boer op

AMSTERDAM De Nederlandse schouwburgen en concertgebouwen zoeken naar oplossingen om de slinkende bezoekersaantallen een halt toe te roepen. De podia moeten vooral op zoek naar eigen oplossingen, want elk theaterhuis heeft te maken met een ander publiek....

Uit het laatste jaarrapport van de VSCD (Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties) bleek dat het aantal bezoeken aan voorstellingen in 2009 met 9 procent afnam. De hardste klappen vielen in de categorie opera, musical en klassieke muziek – sectoren waar de kaartjes het duurst zijn. Deze genres verloren elk rond de 150 duizend bezoekers.

‘Het is een probleem waar alle zalen mee te maken hebben’, verduidelijkt Peter Swinkels, directeur van de schouwburg Almere. ‘Maar de oplossing is voor iedereen anders. Het scheelt nogal voor wie je programmeert. Wij richten ons in Almere vooral op populaire voorstellingen, omdat we een andere bevolkingsopbouw hebben dan bijvoorbeeld Amsterdam. Onze bezoekers behelzen relatief weinig hoog opgeleiden. En juist de ‘normale’ mens voelt de economische crisis in de portemonnee.’

Swinkels zet actiever in op sociale media als twitter. ‘We betrekken de musicalsterren in de reclamefilmpjes, dat spreekt ons publiek aan. En we zijn voorzichtiger met het weggeven van kaarten.’

Rob Wiegman, van Luxor Theater Rotterdam, is in gesprek met collega-directeuren van Carré Amsterdam en het Circustheater Scheveningen. Volgens hem moeten ze samen het publieksverlies een halt toeroepen. ‘We kunnen moeilijk snoeien in de uitgaven van bijvoorbeeld de musicals. Dan lever je kwaliteit in. Wel is gezamenlijke marketing een optie.

Grote schouwburgen met veel ‘moeilijke’ theaterstukken hebben minder last van dalende bezoekersaantallen. Gronings schouwburgdirecteur Nynke Stellingsma spreekt van ‘een trouw publiek van kunstliefhebbers’. Schouwburg Arnhem laat weten dat de bezoekersaantallen pas vanaf het derde kwartaal in 2010 lichtjes teruglopen.

Melle Daamen, directeur van Stadsschouwburg Amsterdam, heeft zelfs te maken met meer publiek. ‘Natuurlijk biedt onze huisvesting in de hoofdstad een gunstige situatie.’ Maar Daamen ziet juist ook in de ‘moeilijke’ programmering van zijn schouwburg een reden voor het succes: ‘Door ons te onderscheiden hebben wij het publiek echt aan ons gebonden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden