SCHOUDERVULLING ?

De jaren zeventig zijn uit, de jaren tachtig komen eraan - dat zegt 'Parijs' tenminste. Waren we net gewend aan wijde pijpen, moeten we volgende zomer aan de vleermuismouw, de wortelbroek en....

Tonny Asselman, doet exportverkoop bij The Magic Shoulder in Amsterdam: 'Goed nieuws voor ons, maar wij waren natuurlijk al op de hoogte. Die trend zag je vorig jaar al bij de grote designers. In Nederland duurt het dan nog een jaartje. Die enorme schouders die de Dolly Dots ooit hadden, zijn wel minder gaan verkopen. De trend van de laatste jaren is: kleiner, dunner en vooral smaller.

Wij verkopen losse vullingen met aan de onderkant een flapje waar je je bh-bandje tussen doet. Kan nooit verschuiven en je vulling heeft altijd de juiste vorm, niet zo'n enge deuk aan de bovenkant. Onze klanten zijn verschillende soorten winkels, maar onze grootste maat vulling verkopen we vooral aan grote-matenzaken.'

Margriet Woltmeijer, verkoopster van More Fashion by Tineke in Utrecht: 'Onze maten lopen van 42 tot en met 60. In de meeste jasjes en truien zitten al schoudervullingen, maar we verkopen ze ook los. Bij grote maten gaat kleding vaak hangen als je geen vulling draagt. Mét staat mooier, een vulling trekt het iets op. Het lichaam lijkt slanker en langer. Zelf draag ik al jaren schoudervullingen, en ik ben pas 22, kun je nagaan. Ik ben altijd al aan de forse kant geweest, maat 52. Ik heb ook nooit naar de modelijn gekeken, want je weet toch dat de mode voor grote vrouwen net iets anders is.'

Wendy Winter, moderedactrice bij Libelle: 'Libelle is niet trendsettend maar trendvolgend. We hebben een brede doelgroep, met lezeressen van 20 tot 80 jaar. Er zijn er bij die nog steeds schoudervullingen dragen. Die zijn er net aan toe om dat een beetje los te laten. Dan gaan wij niet zeggen: je moet weer. We vertalen wat we signaleren, het is niet zo dat de schoudervulling volgend jaar in Libelle als must wordt neergezet. Het moet draagbaar zijn voor een brede doelgroep.

Ik ben 32 dus ik heb het allemaal meegemaakt, tot en met haarlak en plastic oorbellen. Schoudervullingen heb ik met verve gedragen, hoe groter hoe beter. Ik zou er wel weer mee gaan lopen. In het begin denk je: o god, wat doen ze ons aan? Maar het moet even bezinken, en dan wil je wel weer.'

Saskia Duistermaat van Ria's Fournituren in Utrecht: 'Schoudervulling is eigenlijk nooit weggeweest. Het principe komt uit de militaire wereld, waarin iedereen er vierkant en strak moest uitzien. In de mode wordt het niet alleen daarvoor gebruikt, maar ook om ongelijkheid in de schouders te verdoezelen. Bij ons is er vrijwel dagelijks vraag naar, maar het lijkt me sterk dat de mode uit de jaren tachtig met die hele brede schouderstukken echt gaat terugkomen. Dat is dan misschien wel aan de modekoningen, maar ik denk dat niet zo gek veel vrouwen zich in zo'n keurslijf laten persen.'

Leen van Tol, coupeur bij modeontwerpster Sheila de Vries: ' Als het voor een vrouw mooier is om haar iets meer hoeklijn te geven, krijgt ze een vulling. Bij de laatste show hadden we drie schoudervullingen bovenop elkaar om een hoekig, recht beeld te creëren. Maar de dagelijkse couture is afhankelijk van de klant. Iemand met een maatje meer en een dikke, korte nek krijgt geen schoudervulling, dan verdwijnt het hoofd. Dat doen Viktor & Rolf al. Wij maken iets draagbaars. Dat beeld van de powerdress, zo'n grote ronde raglanvulling met vleermuismouwen, komt niet terug. Je duikt wel terug naar het algemene beeld van de jaren tachtig, maar de details zijn anders.'

Patty Zomer, lid van meidengroep Dolly Dots (1979-1988): 'Ik ging de deur niet uit zonder grote schoudervulling! Of grote oorbellen, desnoods reed ik ervoor terug. Een beetje irritatie voel ik wel, voor ons is die kleding een deel van het verleden. Dat je oude foto's terugziet en denkt: wat hadden we áán! Maar in die tijd was het glamour, tussen aanhalingstekens dan. Ik vind het toch ook wel leuk dat die mode weer terugkomt.

Het is logisch dat je na de hippies en de seventies nu de eighties krijgt. Toch vraag ik me af of het gaat werken. Iedereen is nu gewend aan kleding die strak en smal op het lichaam zit. Het publiek gaat er pas en masse aan als Hennes & Mauritz het oppikt.'

Elke Kieft, pr-medewerker van modeketen Hennes & Mauritz: 'Het silhouet wordt anders, breder in de schouders en naar onderen taps toelopend. Voor het komende seizoen hebben we veel schoudervullingen en vleermuismouwen, met daaronder strakke broeken, zelfs neigend naar een legging. Het geldt niet voor de hele collectie; of we er meer aan doen, hangt af van de verkoop. Eerst dacht ik o jee, maar nu ik er wat meer van heb gezien, begin ik aan het idee te wennen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden