Schotse kunst ging kelder in

Voor het redden van kunstwerken uit de topmusea in Londen lag in de jaren tachtig een uitgebreid evacuatieplan klaar, voor het geval een nucleaire aanval aanstaande was. De Schotse musea namen voor hun meesterwerken genoegen met een tochtje naar de kelder of het ketelruim.

Beeld epa

Hoe moesten de Zonnebloemen van Van Gogh een nucleaire aanval overleven? En De Hooiwagen van Constable? Of de Toorn Gods van John Martin? Over deze vragen werd begin jaren tachtig volop nagedacht door Britse rijksambtenaren. Eerder werd aangenomen, zoals in N.J. McCamleys boek Saving Britain's art treasures, dat de Britse overheid geen aanstalten zou maken om kunstwerken te redden als werd aangenomen dat een vijand de Big Red Button zou indrukken. Uit door het Nationaal Archief vrijgegeven documenten blijkt nu dat elf vrachtwagens kriskras door Londen zouden rijden om de kroonjuwelen op te halen van de National Gallery, The British Museum, Tate Britain en het Victoria & Albert. Uit de collectie van de Britse koningin zouden Italiaanse en Nederlandse renaissancewerken worden veiliggesteld.

Volgens de Britse krant The Independent zouden de meeste wagens naar de beroemde, ooit ultrageheime bunker in de Rhydymwyn Vallei in Wales rijden. Het ondergrondse complex werd in de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor het ontwikkelen van een atoombom. In dezelfde periode werd Britse kunst ondergebracht in afgelegen landhuizen, ongebruikte metrostations en een leisteengroeve in Snowdonia.

Of de pronkstukken in Schotse musea, zoals Joshua Reynolds' The Ladies Waldegrave en John Constable's The Vale of Dedham (die nu te zien zijn in museum The Frick Collection in New York), een nucleaire aanval zouden hebben doorstaan, is daarentegen onwaarschijnlijk. Schotse ambtenaren hadden voldoende vertrouwen in de kelders van de musea, of in het geval van de National Museum of Antiquities, de ruimte van de verwarmingsketels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden