Schoonmaakmiddel Glorix sponsort schoolmateriaal

Lever Fabergé, dochter van het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever, gaat gesponsorde lesmaterialen voor basisscholen beschikbaar stellen. Het schoonmaakmerk Glorix geeft lesboekjes uit met het papieren modelkind 'Sofie', die kleuters alles over hygiëne leert....

Volgende week ontvangen alle basisscholen in Nederland informatie over de 400 duizend lespakketten 'Vies & Schoon', die de scholen gratis kunnen bestellen. Het lesprogramma is bedoeld voor leerlingen van vier tot acht jaar en bestaat uit leerboekjes, een docentenhandleiding, een memory-spel, een poster en een 'handenwasdiploma' voor kinderen die dat aantoonbaar hebben verdiend.

Glorix doet geen mededelingen over de kosten van het project. Wat Lever Fabergé er zelf mee wint, is het 'creëren van een positief imago onder moeders', en 'positieve beïnvloeding van het merk Glorix', meldt het bureau Motivaction, dat de resultaten van afgelopen jaar onderzocht, toen het Glorix-project als experiment van start ging. In 2000 stelde Unilever 280 duizend lespakketten beschikbaar, en bleek de vraag veel groter dan het aanbod.

'Hygiëne-expert' Yvonne van de Nieuwe Giessen, bekend van haar schoonmaaktips in het televisieprogramma Koffietijd, is het brein achter Sofie (dat staat voor 'zo vies'). Volgens de pr-manager van Glorix is er veel behoefte aan het vergroten van het 'hygiënebewustzijn' bij kinderen. Het onderzoek van Motivaction - onder ouders en leerkrachten - bevestigt dat.

Niet alleen in Nederland combineert Lever Fabergé een merk met het verstrekken van lesmateriaal aan scholen; ook de zusterbedrijven in Frankrijk, Italië en Griekenland bereiden lespakketten voor. In Ierland is een landelijke 'hygiëne-expert' al langer gebruikelijk, evenals het lesmateriaal op scholen.

Ook Libertel, Sara Lee, Oral B, Libresse en Gaba verstrekken lespakketten over respectievelijk mobiel telefoneren, gebitsverzorging, seksualiteit en de puberteit. Eerder kwam de Postbank met een gesponsord lespakket over bankieren.

De Consumentenbond noemt sponsoring van lesmateriaal op scholen 'acceptabel', zolang de commerciële bedoelingen de inhoud niet overvleugelen. Met andere woorden: zo lang kinderen begrijpen dat ze ook bij andere banken dan de Postbank zaken kunnen doen, hun tanden ook met een ander merk dan Oral B kunnen poetsen, en er meer schoonmaakmiddelen bestaan dan Glorix alleen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden