Schoonheid

De Nederlandse vrouw waardeert haar uiterlijk met een 7,3. Het meest tevreden is zij over haar gezicht, dat gemiddeld een 7,8 scoort....

Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor Sociaal Seksuologisch Onderzoek (NISSO) in opdracht van onder meer The Body Shop. Deze cosmetica-keten heeft het figuurtje Ruby gelanceerd, een zelfverzekerde vrouw van rubensiaanse afmeting. Hiermee wil The Body Shop het slanke schoonheidsideaal ter discussie stellen.

Het NISSO onderzocht ook het verband tussen tevredenheid en media-consumptie. Bij twintigers en dertigers die bladen als Viva of Flair lezen, slaat de ontevredenheid het vaakst toe. Jonge, slanke vrouwen zijn juist extra tevreden als ze Fancy of Flair lezen, omdat ze daarin een bevestiging van hun eigen schoonheid zien. Lezeressen van Opzij staan kritisch ten opzichte van het schoonheidsideaal en zijn relatief tevreden over hun eigen lichaam.

Slechts een kwart van de vrouwen doet regelmatig tot vaak aan de lijn en bijna veertig procent nooit, blijkt uit het onderzoek.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden