Schoonheidssap

‘Echte schoonheid komt van binnenuit’, luidt de boodschap in een persbericht over de nieuwe drank Beauty Juicer van gezondsapbedrijf Yagua....

‘Nu verrijkt’ is een rekbaar begrip. De receptuur en de verpakking zijn iets aangepast, het schoonheidssap is echter al zes jaar op de markt. Geraadpleegde dermatologen zijn er gauw klaar mee: ‘Het is flauwekul dat collageen in een drankje voor een extra stralende huid zorgt.’

Hun redenering heeft het gelijk van de eenvoud. Collageen is een eiwit. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Het lichaam breekt die eiwitten af tot die simpele bouwstenen. Aminozuren worden vervolgens gebruikt om nieuwe eiwitten te maken voor onder meer huidopbouw en huidvernieuwing. Oftewel: het dondert niet waar die aminozuren vandaan komen, als er maar genoeg van zijn. Goed en gevarieerd eten volstaat. Het extra ‘bijdrinken’ van collageen is onzin en suggereert bovendien een onzinnig werkingsprincipe, zeggen de dermatologen. Niet roken en niet te veel in de zon, dat is effectiever tegen rimpels.

Het doorprikken van mythes leidt niet tot meer gezond verstand. Collageendrankjes zijn een hype, vooral in Japan waar voor honderden miljoenen euro’s wordt omgezet.

Het product CollaLift – ‘vult de huid aan’ – is hier zes jaar geleden op de markt gebracht. Vooral de laatste anderhalf jaar trekt de verkoop aan, zegt producent Parmalux. Enkele duizenden vrouwen gebruiken het. Maar, zegt het bedrijf, die schoonheidstoepassing is klein in vergelijking met de gewrichtsmarkt.

Apotheken en drogisterijen verkopen hier collageenproducten – zoals Mariandl, ook van Parmalux – die ‘veroudering compenseren door kraakbeen te verzorgen’. Zo’n honderdduizend mensen, vooral vrouwen, gebruiken dit ‘gewrichtscollageen’.

Het collageen is van dierlijke oorsprong, meestal uit varkensbotten en huid. Die worden lang in de week gelegd. Collageen komt geleidelijk vrij, in oplosbare vorm.

Er is een manier om erachter te komen of collageendrankjes werken. Laat een groep rimpelaars of gewrichtspatiënten dagelijks een drankje drinken; de helft met collageen, de andere helft zonder. Gebruikers en onderzoekers mogen niet weten wie wat krijgt. Turf na een jaartje de verschillen.

Zulke studies zijn nog niet gedaan. De Duitse collageenproducent Gelita laat het Tufts Medical Center in Boston zo’n onderzoek doen met dertig kniepatiënten. Met MRI-opnamen wordt na een jaar gekeken of er verschillen te zien zijn in het kniekraakbeen. De resultaten komen dit jaar beschikbaar.

Broer Scholtens (in ket katern Kennis van 4 april 2009)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden