Schoonheid van alledaagse natuur

Studio Glithero is een jong Brits/Nederlands duo dat in zijn werk vooral de spontaniteit en de rijkdom van de natuur centraal stelt....

Jeroen Junte

Het is een 150 jaar oude fototechniek die Sara van Gameren (29) en Tim Simpson (28) gebruiken om een plantenmotief aan te brengen op vazen en tegels. Het poreuze aardewerk wordt geïmpregneerd met lichtgevoelige chemicaliën en beplakt met planten, waarna het na belichting blauw kleurt, behalve waar de planten het licht tegenhouden. Het resultaat is een blauwe vaas of tegelwand met in het wit de sierlijke contouren van wilde planten. ‘Eerlijker kan een decoratie niet zijn’, zegt Van Gameren, terwijl ze de vazen rangschikt op houten sokkels. Zondag werd hun eerste expositie in Nederland geopend, in Vivid Gallery in Rotterdam.

De planten verzamelden de Nederlandse Van Gameren en de Britse Simpson, die samenwerken onder de noemer Studio Glithero, in een straal van vijfhonderd meter rond hun studio in de Londense wijk Camden, tussen de stoeptegels en op braakliggende stukjes land. ‘Van sommige planten is niet eens bekend tot welke soort ze behoren. Het zijn bastaards. Maar ze hebben een heldere vorm. Als we rozen of andere sierbloemen zouden gebruiken, wordt de decoratie te barok.’

Delfts blauw
Het duo is geïnspireerd door de Arts & Crafts beweging aan het einde van de 19de eeuw in Engeland. Uit afkeer van de eenvormige producten van oprukkende industrialisatie paste destijds een kleine groep ontwerpers en kunstenaars oude ambachten toe. Ook de vorm van hun gebruiksvoorwerpen was eenvoudig en vaak geïnspireerd op de natuur. ‘Met ons handgemaakte aardewerk willen we de schoonheid van de alledaagse natuur laten zien’, zegt Van Gameren. ‘Daarom hebben we ook gekozen voor het oermateriaal aardewerk. En vandaar ook de naam Blueware, een verwijzing naar het traditionele Delfts blauwe aardewerk.’

Een verschil is dat Studio Glithero toeval een rol laat spelen in hun ontwerpen, zegt Simpson. ‘De Arts & Crafts ontwerpers wilden de natuur helemaal naar hun hand zetten. We weten van tevoren niet eens precies wat het eindresultaat wordt. Het blauwe pigment kan vlekkerig worden, een plantenblad kan op sommige plekken toch licht doorlaten.’

Tegelijkertijd distantieert het duo – dat elkaar vond tijdens hun studie aan de prestigieuze Royal College of Art in Londen – zich nadrukkelijk van ontwerpers die als een vorm van anti-design hun ontwerpen van toeval laten afhangen. Het Zweedse collectief Front laat een behang door ratten aanvreten waardoor er een willekeurig gatenpatroon ontstaat. De Brits Max Lamb graaft gaten in het zand die hij gebruikt als mal om aluminium zitobjecten te maken. ‘We houden de regie in handen over hoe levende planten transformeren tot een verstild object. Wij zijn de choreografen van dat natuurlijke proces.’

Om die transformatie te verbeelden maakt Studio Glithero hun ontwerpen tijdens zogeheten performances. In 2009 trekken Simpson en Van Gameren veel aandacht op de meubelbeurs in Milaan, waar louter geperfectioneerde eindproducten werden getoond, door ter plekke met chemicaliën , planten en lichtbakken in de weer te zijn. In Vivid Gallery vertonen ze een video over het productieproces. Een cynicus kan in deze optredens een uitwas van de ervaringssamenleving zien, waarbij zelfs bij productontwerp een prikkelende belevenis belangrijker wordt dan de inhoud. Van Gameren: ‘Het gaat ons niet om de show. Wij willen de schoonheid van het scheppingsproces laten zien. Mensen weten niet meer hoe producten worden gemaakt.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden