Schoon, maar niet zuining

Gereden Mercedes-Benz E 300 Bluetec . Prijs 69.135 euro . Motor 3 liter V6 diesel . Verbruik 7,2 l/100, energielabel E, 194 gr CO2 p/km ....

Het is misschien een beetje zot een auto te bespreken waarvan de opvolger in april al bij de dealer staat. Toch is deze Mercedes-Benz E-klasse een interessante auto. Hij staat namelijk model voor de richtingenstrijd die de grote Duitse autobouwers de afgelopen jaren hebben gevoerd.

Aan de ene kant is daar BMW, dat met zijn EfficientDynamics de uitstoot van CO2 reduceert. Door prestatieverbetering te koppelen aan een lager verbruik, wist BMW zich in korte tijd een tamelijk groen imago aan te meten. Die combinatie van meer vermogen en minder uitstoot wordt overigens nooit gelijktijdig bereikt: de ‘sportieve’ automobilist die al die extra pk’s continu benut, wordt nog altijd getrakteerd op een formidabel brandstofverbruik. Alleen uiterst beheerste bestuurders halen de groene waarden uit de boekjes.

Mercedes koos een andere strategie. Het wilde de tamelijk vuile dieseltechniek schoner maken om de Amerikaanse markt te kunnen bestormen. Een lastige operatie, want Amerikanen houden niet zo van diesel, onder meer omdat het duurder is dan benzine. Daarbij spelen de dalende brandstofprijzen Mercedes bepaald niet in de kaart; nu de benzine weer vooroorlogs goedkoop is, schaft een Amerikaan zich het liefst een zware V8 op benzine aan. De keuze voor schoon heeft Mercedes daarom nog niet veel opgeleverd.

BMW daarentegen doet het met zijn groene vloot goed bij Europese leaserijders. Mercedes zat er dus dubbel naast. Onterecht, want in Europa is diesel de meestgebruikte brandstofsoort; meer dan de helft van alle Europese personenwagens heeft een dieselmotor en dat leidt met name in binnensteden tot aanzienlijke vervuiling. Dieselmotoren stoten naast roet (dat bij nieuwe auto’s wordt gefilterd) meer stikstofoxide uit dan benzinemotoren.

Als je kijkt naar gezondheidseffecten op de korte termijn is stikstofoxide een groter probleem dan kooldioxide. Want CO2 is niet giftig, ook al zijn de langetermijneffecten niet zo fijn.

Nuchter beschouwd was de keuze van Mercedes om een schone diesel te ontwikkelen daarom logisch. Niettemin heeft BMW de strijd om ‘schoon’ glansrijk gewonnen, niet in de laatste plaats dankzij een formidabel marketingbudget.

Tot slot: hoe rijdt zo’n schone diesel? Je merkt er bijna niets van. De motor heeft de kracht van een scheepsmotor en laat weinig van zich horen, doordat hij kabbelend zijn rondjes draait. Bij 100 kilometer per uur ligt het toerental rond de 1.700. Zuinig is deze E-klasse inderdaad niet: de onachtzame chauffeur haalt 1 op 12. Schoonheid heeft zijn prijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden