Schoolresultaten volgen op de computer?

Binnenkort zijn de gegevens over de ontwikkeling van je kind op te vragen via internet. Zijn we daar blij mee?...

Petra Boeree (11, leerling groep 8): 'Ik vind het niet erg als mijn ouders via internet achter mijn cijfers komen. Ik doe het best goed op school en ze komen het vroeg of laat toch wel te weten. Maar over mijn sociale leven hoeven ze niet alles te weten. Dat computersysteem werkt wel met wachtwoorden, maar die kunnen ook uitlekken en dan kan iedereen op internet lezen of een kind gepest wordt of hele slechte cijfers haalt. Dat vind ik zielig. Kinderen hebben ook recht op hun privacy. Dus voor mij hoeft dat nieuwe systeem niet zo.'

Ton Duif, voorzitter Algemene Vereniging Schooldirecteuren:

'Privacy? We hebben het over kinderen die naar de basisschool gaan, geen volwassenen. Tussen ouders en kinderen zouden er geen geheimen moeten bestaan.' Werner van Katwijk, voorzitter van ouderorganisatie Ouder & Coo: 'Van een kind van 4mogen de ouders natuurlijk alles weten. Maar een kind van 16, dat is al heel wat anders. Op die leeftijd hebben kinderen al veel meer zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Daar hoort gepaste afstand van de ouders bij. Het is dus goed dat de techniek er is om ouders de vorderingen van hun kind te laten volgen, maar de school, ouders en kinderen moeten wel overleggen hoe ver ze gaan. Er zouden per leeftijd niveaus van toegankelijkheid ingebouwd moeten worden.'

Miriam Lavell, ouder van twee kinderen van 15 en 16 en lid van de website Ouders Online: 'De cijfers van kinderen, dat zijn harde gegevens, maar vooral de digitalisering van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind baart mij zorgen. Want dat is zo subjectief. Stel dat een leerkracht vindt dat een kind gedragsproblemen heeft en dat wordt ook nog eens vastgelegd in een elektronisch dossier, dan kan dat het kind jarenlang achtervolgen. Maar wat zegt dat? Want leerkrachten zijn geen psychologen en misschien maakt het kind alleen een moeilijke fase door.'

Ton Duif: 'Zo'n systeem als ParnasSys kan juist heel stimulerend werken voor kinderen omdat ze weten dat ze in de gaten gehouden worden. Misschien gaan ze er wel beter door presteren. Het lijkt me een uitstekend middel om ouders op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van hun kind.'

Marjan Boeree, moeder van Petra: 'Er gaat voor mij niets boven persoonlijk contact met de school. Het voelt ook zo openbaar, terwijl ik de prestaties van mijn kind vertrouwelijke informatie vind. Als het niet zo denderend zou gaan met mijn kind zou ik meer behoefte hebben aan een extra ouderavond dan dat ik elke stap van mijn kind via een gedigitaliseerd systeem kan volgen.'

Ton Duif: 'De informatie in het elektronische dossier moet ook wel worden toegelicht. Kale gegevens als cijfers en toetsuitslagen zeggen soms heel weinig en moeten dus in de juiste context geplaatst worden. Dat moet gewoon in individuele gesprekken gebeuren. Het internet moet daarom dus ook nooit de ouderavonden vervangen.'

Miriam Lavell: 'Ik hoef als ouder helemaal niet alles te weten wat mijn kind op school doet. Want dan vestig je constant de aandacht op de dingen die een keertje fout gaan. Want dat komt natuurlijk vooral in dat dossier te staan. En dat lijkt me niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van het kind. En als ouders hun kind wel op de huid willen zitten, moeten ze het niet naar school sturen maar zelf thuis lesgeven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden