Schoolreisje Z-Korea wordt scheepsramp

Hoe is het mogelijk dat in het technologisch hoogstaande Zuid-Korea een veerboot vergaat en er zo weinig opvarenden worden gered? Bijna 300 worden vermist.

VAN ONZE CORRESPONDENT MICHEL MAAS

JAKARTA - Zuid-Korea verkeert in shock door de ramp met een veerboot die met honderden scholieren op weg was naar een vakantie-eiland. Van de 462 opvarenden worden er bijna 300 vermist.

Hoeveel reddingwerkers er ook over de romp van de Sewol heen klauterden, zij konden de ramp nauwelijks verlichten. Een paar opvarenden van de gekapseisde veerboot konden nog via patrijspoorten uit hun cabines worden getrokken, maar daarna rolde het schip op zijn rug en zonk. Het nam vermoedelijk 284 opvarenden mee naar de diepte.

Het is meer dan twintig jaar geleden dat een ramp als deze zich voordeed, en het is voor het eerst dat iedereen de ramp bijna van minuut tot minuut heeft kunnen volgen.

De ondergang van de Sewol is misschien de meest gefotografeerde scheepsramp uit de geschiedenis. Foto's tonen de veerboot in alle stadia van de ondergang, van de eerste slagzij tot het einde, als alleen de bult van de boeg nog uit het water steekt.

Op alle foto's wemelt het van reddingschepen, drenkelingen en hulpverleners, en bij elke nieuwe foto wordt de verbazing sterker: hoe is het mogelijk dat maar 164 van de 459 opvarenden zijn gered?

Pas toen de eerste geredden hun verhaal deden, werd duidelijk welk drama zich in het schip heeft afgespeeld. Alle overlevenden vertellen dat de veerboot heel plotseling en met een keiharde bonk tot stilstand kwam. Vermoed wordt dat het op een rots onder water is gestoten, maar zeker is dat niet.

Vrijwel meteen maakte het schip zwaar slagzij, mogelijk omdat de auto's in het ruim door de klap naar één kant waren geschoven. De Sewol maakte snel water.

Veel passagiers vielen om door de klap, stootten zich, raakten gewond. Mensen klauterden over elkaar heen en probeerden in paniek het bovenste dek te bereiken. Het was bijna onmogelijk tegen het dek omhoog te kruipen, omdat het schip meteen al een slagzij van 45 graden maakte. Veel mensen zaten klem in hun cabines.

Volgens enkele overlevenden riep de kapitein de passagiers via de intercom op op hun plek te blijven, toen het schip al aan het zinken was. Veel mensen wachtten te lang. Alleen de snelsten, en de mensen op het bovenste dek, slaagden erin in het water te springen en zich aan boord van een van de reddingboten te hijsen.

De Koreanen hebben het met stijgende verbijstering moeten aanzien. Tientallen schepen, helikopters, duikers en vliegtuigen raceten naar de plek, amper 20 kilometer uit de kust, visten de overlevenden uit het water, en wisten met hamers nog een paar kajuiten open te breken. De veerboot nam de rest van zijn prooi genadeloos mee naar beneden.

De meeste slachtoffers zijn leerlingen van een middelbare school die voor een vierdaags schoolreisje naar het vulkanische eiland Jeju wilden. Honderden ouders bestormden de school en protesteerden huilend omdat ze daar bijna geen informatie kregen.

Taferelen van de verdwenen Maleisische vlucht MH370 mengen zich met de herinnering aan de Herald of Free Enterprise: de veerboot die in 1987 in het zicht van de haven van Zeebrugge omsloeg, waarbij 193 opvarenden om het leven kwamen.

De ouders zijn wanhopig, en Zuid-Korea is verbijsterd dat zo'n ramp nog mogelijk is in dit technologieparadijs. Zuid-Korea is anders dan Indonesië of de Filipijnen, waar wel vaker veerboten verongelukken. Dit is het land van 'K-Pop' en 'Gangnam Style', van Hyundai, van scheepsbouwers en hightech. Het is een van de rijkste landen van de wereld en concurreert daarin met buurland Japan. En toch is het niet in staat 293 mensen levend uit de buik van een zinkend schip te halen.

Zelfs de informatie klopt woensdag niet. Om half twee 's middags, vierenhalf uur nadat het schip begon te zinken, meldt het ministerie van Veiligheid dat 368 mensen gered zouden zijn. Later moet het ministerie beschaamd toegeven dat dat 'een vergissing' was. Het zijn er maar 164, misschien 166, en 'mogelijk toch nog wat meer'.

Veel accurater wordt het niet. Zelfs aantal opvarenden blijft onzeker. Waren dat er 459, 462 of 477? Alleen de school heeft harde cijfers: aan boord waren 325 scholieren en 15 leerkrachten. Maar niemand weet woensdagavond nog hoeveel er daarvan de ramp hebben overleefd.

Woensdagavond zijn er pas drie doden geteld en geborgen. Vermoedelijk worden dat er donderdag, als de 160 duikers aan de slag gaan, snel meer.

De kans dat iemand in het scheepswrak nog in leven is, is volgens deskundigen nihil.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden