'Schone treinen en perrons, dát is toch wel mogelijk?'

Te laat op het werk, de hele reis staan, treinen die niet rijden: lezers van de Volkskrant doen deze zomer verslag van hun ervaringen met de NS....

Lies Aalons kijkt nergens meer van op. Een paar keer per week reist ze van Koog aan de Zaan naar Amsterdam. 'De trein van 9.23 uur rijdt vandaag niet. Nou, dan wacht ik maar op de volgende.' Waar de treinreizigster echter niet aan kan wennen, is 'de roltrap op Amsterdam CS naar perron 7 en 8'. Aalons: 'Dat de NS te weinig materieel heeft, is duidelijk. Dat de NS te weinig personeel heeft, is duidelijk. Maar het is mij niet duidelijk waarom op het grootste station van Nederland een roltrap al minstens zeven weken stuk is en er inmiddels uitziet als een vuilnisbelt.

'Iedere keer als ik die roltrap op moet lopen (daar valt nog overheen te komen), moet ik mij een weg banen tussen sigarettenpeuken, blikjes, halve stukken pizza's, kranten en andere restanten van wachtende reizigers. Waarom kan de NS het niet opbrengen om, laten we zeggen als service, deze roltrap in ieder geval schoon te houden?'

De troep in treinen en op stations irriteert meer reizigers. M. Bos vindt dat die 'smerige, stinkende, walmende vreetzaken' in het station moeten worden afgeschaft. 'En dat eten hoort al helemaal niet in een trein'.

G. Vaarkamp vraagt zich af of de NS 'het fenomeen dweil' kent. 'Kan iemand uitleggen waarom zelfs de eerste treinen 's ochtends zo smerig zijn?' Hij snapt dat de logistieke problemen waarmee de spoorwegen kampen, niet een, twee, drie kunnen worden opgelost. 'Maar op de korte termijn kan aan reizigerscomfort wel het nodige worden gedaan.' De NS kan er volgens Vaarkamp onder meer voor zorgdragen dat de treinen en perrons schoon zijn en blijven.

Ook andere reizigers dragen op de website van de Volkskrant suggesties aan ter verbetering van de huidige situatie bij de Nederlandse Spoorwegen. Pim van der Horst pleit voor het afschaffen van een treinrooster tijdens de spits. Hij vindt dat er alleen hoeft te worden vermeld hoeveel treinen rijden en wanneer de volgende trein arriveert. Zoals nu het geval is bij de tramhaltes in Amsterdam en de regionale ondergrondse trein rond Parijs (RER), merkt hij op. Het gevolg: 'Geen discussie meer over te laat rijden, minder druk op machinisten en conducteurs en minder stress bij reizigers.'

Jos Theelen heeft een ander idee: directieleden van de NS moeten de werkvloer op. Theelen zag op televisie hoe een directeur van een spoorwegbedrijf in Engeland een tijdje taken van 'gewoon' personeel op zich nam. Na een aantal dagen was de directeur afgepeigerd. Hij moest aan het personeel op de werkvloer toegeven dat hij hun baan nooit zou volhouden. 'Zeker niet voor dat salaris.'

De slechte communicatie tussen directie en personeel heeft er volgens Theelen baat bij als 'de directie van haar hoge abstractieniveau afdaalt naar het gewone werk'. 'Er is ook te weinig personeel beschikbaar, zodat iedere helpende hand welkom is, zelfs die van directieleden.

'En voor ons treinreizigers is het leuk om eens te kunnen schelden op de mensen die de baas zijn. Schelden op de werkvloer heeft weinig zin, want het personeel kan er meestal ook niet veel aan doen.'

Theelen realiseert zich dat zijn oplossing voor het communicatieprobleem tussen de directieleden en het personeel weinig kans van slagen heeft. 'De directieleden hebben het natuurlijk druk, druk, druk, daarom gaan ze ook met de auto naar hun werk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden