'Scholieren presteren niet beter met computer'
Het gebruik van computers en andere technologische hulpmiddelen bij scholen leidt niet tot betere prestaties van scholieren. Dat blijkt uit een internationale studie van de denktank OECD, waarover de BBC dinsdag schrijft. Volgens de denktank kan veelvuldig gebruik van de computer zelfs leiden tot lagere cijfers.
Er is volgens Andreas Schleicher van OECD 'te veel valse hoop' gevestigd op technologie. Leerlingen van scholen die veel hebben geïnvesteerd in technologie hebben 'geen merkbare verbetering' laten zien op het gebied van lezen en rekenen ten opzichte van kinderen die op school niet of nauwelijks computers gebruiken.
Volgens de OECD zijn er op scholen in Nederland 2,6 kinderen per computer. Van de Nederlandse vijftienjarigen gebruikt 94 procent een computer op school. Wat computergebruik buiten school betreft besteden de Nederlandse vijftienjarigen gemiddeld 115 minuten per werkdag op het internet.
Opvallend is dat in volgens het onderzoek goed presterende schoolsystemen als Zuid-Korea en Shanghai heel weinig gebruik wordt gemaakt van computers.