'Schokkende' uitlatingen staatssecretaris Dekker maken leraren basisonderwijs woest
Het lerarencollectief PO in Actie, dat opkomt voor het basisonderwijs, eist in een open brief in het Algemeen Dagblad vandaag excuses van staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. Ze voelen zich geschoffeerd door zijn woorden tijdens een onderwijsdebat in de Kamer, waarin hij zei niets te voelen voor het gelijktrekken van salarissen in het basis- en voortgezet onderwijs omdat een 'klas vol pubers' zwaarder zou zijn dan een basisschoolklas.
'Uw minachting en miskenning van het primair onderwijs zijn schokkend en weerbarstig', aldus de schrijvers. Naast excuses vraagt het collectief Dekker om de problemen waarmee het basisonderwijs kampt te erkennen, en de door de sector aangedragen oplossingen te aanvaarden: meer salaris, minder werkdruk. Volgens de ondertekenaars kampt een op de vijf collega's met een burn-out en worden dagelijks kinderen naar huis gestuurd door tekort aan leerkrachten.
Als Dekker niet tegemoet komt aan de eisen van de leraren, zeggen ze het vertrouwen in de staatssecretaris op. 'De ramp die het lerarentekort met zich mee zal brengen is groter dan u en uw positie.'
Circa 40 duizend leraren hebben zich aangesloten bij het collectief PO in Actie voor betere arbeidsomstandigheden en beter onderwijs.
Inktzwart beeld
Dekker liet zaterdag weten niet aan de salariseisen tegemoet te kunnen komen gedurende de formatieperiode. 'Ik begrijp heel goed dat vakbonden en actiegroepen in deze formatieperiode strijden voor meer salaris. Ik herken me echter niet in het inktzwarte beeld dat zij schetsen van het onderwijs. Natuurlijk zie ook ik de uitdagingen waar het onderwijs voor staat. Werkdruk, lerarentekort en kansenongelijkheid. Ik ben ervan overtuigd dat leraren, schoolleiders en overheid deze uitdagingen samen het hoofd kunnen bieden.'
Over welke uitspraken van Dekker ontstond onrust?
Wat zei Dekker tijdens het debat over de werkdruk in het onderwijs op 10 mei?
Peter Kwint (SP): 'Zou u het op basis van uw ervaring als staatssecretaris van Onderwijs, toch al enige jaren, logisch vinden als er iets aan het verschil in beloning tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs zou veranderen, als dat verschil verkleind zou worden, of op termijn helemaal zou verdwijnen?'
Dekker: 'Dat laatste zeker niet. Ik vind dat er argumenten te geven zijn voor verschillen in beloning. Dat heeft soms ook met zwaarte te maken. Je kijkt niet alleen maar naar opleiding.'
(Onrust op de publieke tribune.)
De voorzitter: 'Ik wil u toch verzoeken om uw emoties in bedwang te houden.'
Dekker: 'Je kijkt niet alleen maar naar de opleiding die mensen mee hebben gekregen. Een klas met pubers, kinderen die wat ouder zijn, is ook weer net wat anders.'
(Onrust op de publieke tribune.)
Dekker: 'De vraag was of ik het gat wil dichten. Ik zei zojuist al dat ik niet zozeer geloof in generieke maatregelen. Stel dat de vraag is wat ik in de toekomst zou willen doen. Ik zou willen kijken naar doorgroeiperspectief en naar de mogelijkheden om goede leerkrachten wat meer te belonen, als ze bijvoorbeeld zwaardere taken op zich nemen of als ze zich specialiseren, in plaats van over de hele linie generiek tot een verhoging te komen.'