Schokeffect moet HEMA behoeden voor degradatie

 

Een filiaal van winkelketen HEMA in Londen.Beeld anp

In het voetbal bestaat een schokeffect. Een club met degradatiezorgen kan op korte termijn baat hebben bij het ontslag van een trainer-manager. Dat bleek uit een onderzoek dat hoogleraar economie Bas ter Weel vorig jaar publiceerde op grond van 184 trainerswissels in de Eredivisie tussen 1985 en 2004. Op lange termijn heeft de wissel echter nauwelijks nut.

Op dit moment hopen ook winkelketens in problemen op een schokeffect. Ronald van Zetten van de HEMA stapt vlak voor het seizoeneinde (de cijfers van de HEMA komen in mei) op. Of het vrijwillig is of onder druk van eigenaar Lion Capital, blijft net als zo vaak in het voetbal onduidelijk. V&D heeft net hetzelfde gedaan. Daar is John van der Ent, die Miss Etam overigens niet uit het dal kon halen, een maand geleden aangetreden als reddende engel.

Van der Ent is al bezig met een mediaoffensief, waarbij hij de aandacht probeert af te leiden van de zich voortslepende problemen rond de gedwongen huur- en salarisverlagingen. Hij schermt met een nieuw concept in de hoop het imago bij de klanten weer op te poetsen en het personeel te motiveren, zoals nieuwe voetbalmanagers dat doen met supporters en spelers.

V&D moet volgens Van der Ent het succes van het restaurantmerk La Place omzetten in de verkoop van meer potten en pannen in het warenhuis. Het roer gaat om, stelde RTL Nieuws. Maar in de afgelopen decennia is al zo vaak het roer omgegaan dat V&D geen koers meer heeft. Telkens ging het assortiment op de schop. Misschien leidt het schokeffect tot een omzetstijging in de komende maanden, maar het zal niet leiden tot een nieuwe briljante formule.

Nu gaat de HEMA hetzelfde doen. Daar maakt succesmanager Ronald van Zetten na twaalf jaar plaats voor Tjeerd Jegen. Van Zetten is de Frank de Boer van de detailhandel. Tot vier jaar geleden reeg hij de kampioenschappen aaneen. Programmamaker Yan Ting Yuen volgde hem in 2011 een jaar lang voor de VPRO-documentaire Het geheim van de HEMA. Hij was toen bezig het merk HEMA mondiaal neer te zetten als een keten van betaalbare hippe mode. Het bedrijf kon maar één weg opgaan: die van IKEA, Zara en H&M. Of de HEMA zou weer gaan meestrijden in de Champions League.

Maar precies toen de documentaire werd uitgezonden, ging het mis. De HEMA had de pech dat het niet in handen kwam van een retailbedrijf zoals Ahold maar van een private-equitybeheerder die geen wereldconcern wilde creëren maar het geïnvesteerde geld weer snel en met veel winst terugwilde. Of zoals financieel directeur Ad Walter in de documentaire stelde: 'We hebben er een taak van 20 miljoen bovenop gekregen. Dat betekent dat we zoveel procent moeten bijplussen.'

De kwartfinale van de Champions League is niet meer haalbaar omdat eigenaar Lion Capital de HEMA financieel net zo heeft uitgekleed als Sun Capital de V&D. Een schokeffect moet voorkomen dat de HEMA degradeert uit de Mickey Mouse-competitie.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden