SATIRE

Schnabbel & babbel

null Beeld Menno Pelser
Beeld Menno Pelser

In de eerste aflevering van de vintage-rubriek 'Schnabbel & Babbel' komt Louck F. de Leeuw met een reclame op de proppen uit de vermaarde seventies. Hoe kan het ook anders. De bedenker van de slogan 'drie halen, twee betalen' en oprichter van het bureau Boos!/FCTV-partners legt uit dat we hier een reclame voor een onderbroekenmerk (JIM) zien.

'En dat in het streng katholieke Spanje. Johan Cruijff was zijn tijd weer eens ver vooruit.'

Geinig detail: 'los interiores' betekent zowel ondergoed als middenvelders! De bebrilde reclamegoeroe De Leeuw wijst tot slot op het nauwelijks leesbare bijschrift, waarin Cruijff zegt dat ondergoed héél belangrijk is. 'Je moet het maar durven. Taboedoorbrekend, in één woord.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden