SATIRE
Schnabbel & Babbel: de Skoda van Jan Lammers
Dit artikel is afkomstig uit Het Nieuwste Schavot, de satirische sportrubriek uit de Volkskrant.
Omdat de schoorsteen moet roken en de racerij een prijzige hobby is, ging Jan 'Jantje' Lammers in 1979 of 1980 op aandrang van het Leidse autobedrijf Jongeleen in zee met Skoda. Sterker nog, hij testte de Skoda en hij vond 'm prima.
Het compliment miste zijn uitwerking niet. De uiterst vriendelijk geprijsde vierwielers van Tsjecho-Slowaakse makelij - voor 8.950 gulden stond er in de showroom al eentje voor je klaar - gingen in Leiden prompt als warme broodjes over de toonbank.'Het mes sneed dus weer eens aan twee kanten', stelt onze reclameman Louck F. de Leeuw vast.
De reclamecampagne met de snelheidsduivel uit Zandvoort onderstreept volgens De Leeuw weer eens dat stilzitten voor grote én kleine ondernemers geen optie is. 'Het wordt nogal eens onderschat, maar adverteren doet begeren.'