Schippers: meer geld naar chronisch zieken

Zorgverzekeraars werven liever gezonde jonge mensen als klant. Daarmee is sneller geld te verdienen. Chronisch zieken zijn minder geliefd, want duur. Minister Schippers schiet deze kwetsbare groep te hulp.

Beeld anp

Chronisch zieken en gehandicapten blijven voor zorgverzekeraars een onaantrekkelijke doelgroep; ze zijn zo duur dat het voor de verzekeraars niet aanlokkelijk is om juist voor hen de beste zorg te regelen. Met het werven van gezonde jongeren is makkelijker en sneller geld te verdienen. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteit van de zorg.

De grote zorgverzekeraars VGZ en Zilveren Kruis/Achmea slaan daarover alarm in gesprek met de Volkskrant. Samen verzekeren zij bijna tien miljoen Nederlanders. Juist vrijdag komt minister Schippers van Volksgezondheid met aanpassingen in de zorgverzekering: verzekeraars krijgen meer geld om de zorg voor ouderen en chronisch zieken te regelen.

Dat heeft Schippers vorig jaar ook al gedaan. Maar volgens de bestuurders Ab Klink (VGZ) en Norbert Hoogers (Achmea) blijft het onvoldoende. 'Het zijn stappen in de goede richting maar voor een gezonde jongere krijgt de verzekeraar nog steeds zo'n 100 euro per jaar meer dan hij gemiddeld aan zorg uitgeeft voor deze klant', aldus Klink. Hij verwijst naar onderzoek van de Erasmus Universiteit dat ook door Schippers wordt gebruikt om de verdeling van het zorggeld vast te stellen.

Ingewikkeld systeem

De verdeling van het verzekeringsgeld gaat volgens een ingewikkeld systeem. Een deel van het geld dat de verzekerden met hun premies binnenbrengen aan de voordeur, wordt aan de achterdeur door de verzekeraars herverdeeld. Dat systeem moet de solidariteit tussen gezonden en ieken overeind houden.

Door de veranderingen die Schippers vrijdag voorstelt krijgen verzekeraars voor nog eens 200 duizend mensen extra compensatie. In totaal krijgen zij dan voor 4,4 miljoen Nederlanders, een kwart van het totaal, extra geld voor hoge zorguitgaven. Van de jonge, gezonde klant voor wie zo'n 2.400 euro binnenkomt via zijn 1.200 euro premie, werkgeversbijdrage en bijdrage van het Rijk, wordt 900 euro overgeheveld naar duurdere klanten.

Het is de bedoeling dat het voor verzekeraars op die manier aantrekkelijk wordt om chronisch zieken tot doelgroep te nemen en de zorg voor hen zo efficiënt mogelijk te organiseren. Dan gaat het bijvoorbeeld om goede 'ketenzorg': huisartsen, fysiotherapeuten, eerstelijns geestelijke gezondheidszorg en diëtisten die in gezondheidscentra samenwerken en daarmee de doorstroom naar duurdere ziekenhuiszorg beperken. De verzekeraars spelen daarin een belangrijke coördinerende rol.

Begrensd

Klink en Hoogers zeggen dat zij daarmee doorgaan, maar ook dat zij zichzelf daarmee feitelijk in eigen voet schieten. 'Die zorg is duurder dan het budget dat we voor ouderen of chronisch zieken krijgen', aldus Hoogers. 'Zo teren we in op ons vermogen en dat is ook begrensd.'

Klink en Hoogers benadrukken dat het er niet om gaat de winst op te krikken. De verzekeraars zijn coöperaties waarbij de verzekerden indirect eigenaar zijn. Winst wordt gebruikt om aan vermogenseisen van de EU te voldoen en om de premies te drukken.

In de zorgverzekering gaat dit jaar ruim 42 miljard euro om. Bijna de helft komt uit premies, de rest uit belastingsinkomsten en werkgeversbijdragen. Dit jaar wordt 13,8 miljard euro herverdeeld als extra compensatie voor dure klanten, volgend jaar stijgt dat naar 15 miljard euro.

Jonge gezonde klanten werven

1. Het prijsvechtersmerk
De vier grote zorgverzekeraars - Achmea, VGZ, CZ en Menzis hebben ieder enkele 'merken'. Sommige zijn gericht op jonge, prijsbewuste overstappers. Achmea heeft ZieZo en Ik!; CZ heeft CZdirect.nl; Menzis heeft de Hema-polis; VGZ heeft Zekur.nl, Besured, United Consumers en Promovendum. Promovendum richt zich als 'collectiviteit' op hoger opgeleiden en studenten. Die laatsten zijn extra aantrekkelijk omdat ze vaak goedkoop wonen in wijken waarvoor de verzekeraar extra compensatie ontvangt.

2. Gerichte marketing
Sponsoring is goed voor de naamsbekendheid. Zo sponsort VGZ het marathonschaatsen en de wandelvierdaagse in Nijmegen. IZA, een merk van VGZ steunt 'de Jonge Ambtenarendag' en 'de Jonge Ambtenaar van het jaar-verkiezing'.

3. De aanvullende verzekering
Zorgverzekeraars bieden aanvullende verzekeringen aan als aanvulling op de verplichte basisverzekering. Bij de aanvullende polis mogen verzekeraars risicoklanten weigeren. Burgers krijgen de - onjuiste - indruk dat ze dan ook geweigerd worden voor de basisverzekering. Volgens de wet mogen basisverzekering en aanvullende verzekering bij verschillende verzekeraars afgesloten worden.

Minister Schippers stelt in haar brief aan de Tweede Kamer dat zij een inspraakronde achter de rug heeft. 'De overheersende opinie was dat we met de risicoverevening op de goede weg zijn en er al veel verbeteringen in het model zijn doorgevoerd.'


Als voorbeeld noemt zij dat de compensatie 'in specifieke gevallen' kan oplopen tot boven 400 duizend euro per verzekerde.

Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden