Schiphol zet eigen reputatie op spel als service in terminals niet verbetert

De nationale luchthaven heeft een reputatie hoog te houden en moet klachten daarom serieus nemen.

Carlijne Vos
Lange rijen voor de bagagecontrole op Schiphol in de meivakantie. Beeld anp
Lange rijen voor de bagagecontrole op Schiphol in de meivakantie.Beeld anp

Schiphol krijgt mogelijk te maken met schadeclaims van passagiers die hun vlucht hebben gemist als gevolg van de lange wachttijden in de meivakantie. Dit is voor het eerst sinds zijn bestaansgeschiedenis. Ongeacht of deze juridische claims kansrijk zijn, moet dit een signaal afgeven: de luchthaven is het aan zijn stand verplicht de klachten serieus te nemen en de problemen op te lossen. Schiphol geldt als dé nationale trots van Nederland en heeft een reputatie hoog te houden als een van de belangrijkste en modernste luchthavens van Europa .

De toegestane groeiambities van Schiphol scheppen bovendien een morele verplichting aan de omwonenden die hiervoor dagelijks enorme geluidsoverlast moeten ondervinden. Schiphol nadert mogelijk al dit jaar het plafond voor 2020 van 500 duizend vliegtuigbewegingen in een aantrekkende economie. Het aantal passagiers groeide sinds 2010 met bijna 20 miljoen tot 63,3 miljoen per jaar en mag zelfs 80 miljoen bereiken.

Als de luchthaven zijn eigen groeiambities nu al niet kan bijbenen met de benodigde afhandelingcapaciteit op de terminals, voorspelt dat niet veel goeds voor de geplande verdere uitbreiding en kan dit grote economische schade berokkenen aan de 'BV Nederland'.

Schiphol heeft maandag toegezegd 'alles op alles' te zetten om de lange wachttijden die reizigers in de meivakantie ervoeren, te voorkomen. Van harte kwam die toezegging niet.

KLM klaagt al jaren over het beleid van Schiphol en de capaciteitsproblemen in de terminal maar stuit meestal op een muur van onwil. Schiphol zei aanvankelijk piekmomenten niet goed te kunnen voorspellen en bovendien niet geheel verantwoordelijk te zijn voor de bemanning van afhandelingdiensten zoals de beveiliging en bagageafhandeling die zij uitbesteedt aan derden.

Deze argumenten klinken niet overtuigend. Schiphol kan zich niet verschuilen achter de bedrijven die zij inhuurt en de luchtvaartmaatschappijen ondertussen voor de schade laten opdraaien. Het is in de eerste plaats de eigen reputatie die Schiphol op het spel zet wanneer zij zich niet inzet voor betere service in de terminals.

Lees meer

Duurdere tickets
De drukte op Schiphol leidt tot een hogere prijs voor vliegtickets. Gemiddeld is de reiziger 5,65 euro per ticket meer kwijt omdat de capaciteit van de Amsterdamse luchthaven op piekmomenten beperkt is.

Succes en schade
Een grasveld met een paar loodsen, meer stelt Schiphol niet voor in 1916. Honderd jaar later vervoert Schiphol meer dan 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei.

Risico's
De snelle groei van Schiphol met de wirwar aan start- en landingsbanen, het is een riskante mix als het om de veiligheid gaat. De grootste uitdagingen voor Europa's vierde luchthaven (+).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden