Schiphol zet de vaart erin: voorrangsrijen en andere maatregelen om drukte te beteugelen

Schiphol kampt met grote drukte en doet verwoede pogingen lange wachttijden te beperken. Zaterdag begint de luchthaven met voorrangsrijen bij de veiligheidscontrole voor reizigers zonder grote handbagage. Deze en andere maatregelen zijn nodig om de toenemende drukte te beteugelen.

Beeld anp

1. Biometrisch boarden, of: gezichtsherkenning

De reiziger van de toekomst komt op Schiphol geen personeel meer tegen. Die toont één keer zijn paspoort - het liefst thuis achter de computer - waarna alle poortjes op de luchthaven automatisch openzwaaien.

Schiphol evalueert nu, in samenwerking met KLM, de eerste voorzichtige stapjes richting dit droomscenario. Een groep reizigers hoefde voor het instappen bij de gate hun paspoort niet te laten zien omdat camera's door gezichtsherkenning al hadden herkend dat die persoon op de passagierslijst stond. Biometrisch boarden, noemen ze dit.

Bij de grenscontroles door de Koninklijke Marechaussee is op Schiphol een vergelijkbare proef in de maak. In plaats van een paspoort in handen leggen van een zwaarbewapende grensbewaker, is dan een blik in de camera afdoende om de oversteek te maken.

Beeld AP

2. Voorrang voor reizigers zonder rolkoffer bij veiligheidscontrole

Tussen soepel een vliegtuig betreden en een grens oversteken staan veiligheidscontroles in de weg, en incheckbezwaren. Doordat luchtvaartmaatschappijen steeds vaker geld vragen voor ruimbagage, proppen reizigers hun handbagage zo vol mogelijk. Het gevolg is langere wachttijden bij de belangrijkste flessenhals: de veiligheidscontrole. Het doorzoeken van grotere bagage neemt nu eenmaal meer tijd in beslag.

Schiphol pikt daarom deze zomer (1 juli tot 31 augustus) reizigers uit de wachtrij die zonder trolley - kleine rolkoffer - aankomen bij de bagagescanner. Door de groep zonder handbagage of met bijvoorbeeld alleen een school-, laptop of -handtas sneller te helpen, hoopt Schiphol dat reizigers weer meer ruimbagage gaan inchecken.

De maatregel lijkt in te druisen tegen de wens van onder meer KLM om de wachttijden bij het inchecken te beperken. Want een andere reden voor reizigers om veel handbagage mee te nemen zijn de lange rijen voor de incheckbalies. Luchtvaartmaatschappijen proberen op hun beurt dit proces weer te versnellen.

Het liefst ook zonder personeel. Door mensen thuis te laten inchecken of op de luchthaven bij incheckpalen, die paspoorten scannen en boardingpassen uitprinten. Verder is het bij KLM op Schiphol mogelijk om zelf de bagage af te leveren in een speciale kast, die na het scannen van het paspoort een bagagelabel print en de koffer opslokt. Bij dit proces moet uiteindelijk ook het tonen van een paspoort overbodig worden door gezichtsherkenners.

3. Laptop en vloeistoffen blijven in tas bij 3d-scanner

Voor de handbagage, groot of klein, die na het inchecken overblijft, testen Schiphol, KLM en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid sinds vorig jaar een 3d-bagagescanner. Doordat het apparaat objecten vanuit verschillende hoeken kan bekijken, hoeven passagiers minder vaak spullen uit hun bagage te halen en apart te leggen. Dit geldt ook voor laptops, tablets en vloeistoffen. Dit scheelt weer in het aantal te controleren bakken door medewerkers.

De scan zelf duurt langer, maar volgens Schiphol laten de eerste testresultaten bij één rij in vertrekhal 3 zien dat aan het einde van de beveiligingsrij tijd is bespaard. De CT-scan werd al langer gebruikt bij overstappende passagiers. De kans is volgens Schiphol groot dat in 2018 alle 67 scanners in de drie vertrekhallen zijn vervangen door een 3d-versie.

Beeld ANP

4. Aanpassingen bij inchecken van passagiers en bagage

Met de vernieuwingen is Schiphol, dat in de topvijftien van drukste vliegvelden ter wereld staat, op de goede weg. Maar de luchthaven is er nog lang niet. Intercontinentale passagiers moeten nog altijd drie uur van te voren aanwezig zijn.

'Om de drukte te beperken kan een deel natuurlijk veel beter later komen', zegt Sicco Santema, hoogleraar ketenmanagement van de TU Delft. Hij is, samen met Schiphol, KLM en negen internationale partijen, betrokken bij het Europese project 'onbezorgd reizen'. Santema: 'Mensen een specifieke tijd geven om zich te melden bij de veiligheidscontrole is een uitstekende volgende maatregel om drukte en rijen te voorkomen.'

Beeld Hollandse Hoogte / Ton Koene

Een andere goede, maar ingrijpende maatregel, is volgens Santema de hele bagageafhandeling weghalen van luchthavens. Een eerste stap in die richting is zichtbaar in Hong-Kong, waar reizigers hun bagage kunnen inchecken op het treinstation in de stad. Sommige reisorganisaties slaan de luchthaven al helemaal over en halen koffers thuis op en verschepen die zelf via reguliere postbedrijven naar het vakantieadres.

Het is allemaal nog maar net begonnen met de vernieuwingen, wil Santema maar zeggen. En dat is maar goed ook, want op Schiphol blijft het almaar drukker worden. Sinds 2010 groeide de passagiersschare met bijna 20 miljoen tot 63,3 miljoen per jaar in 2016. Het maximum van 80 miljoen komt in zicht, en er is nog heel wat innovatief kunst- en vliegwerk nodig om ze allemaal een onbezorgde reis te bezorgen.

Dit kun je zelf doen om de drukte te voorkomen

Zo vermijdt je de drukte bij de bagagecontrole op Schiphol - tips van onze reisredacteur Noël van Bemmel

1. De previum pas.
Voor 121 euro per jaar kunt u langs alle rijen en voor 100 euro extra heeft u ook toegang tot de clublounge, vooraan parkeren en snel inchecken.

2. Kom te laat
Geen zin om extra te betalen, maar wel razendsnel door de controle? Kom te laat. Ze hebben op Schiphol een hekel aan mensen die het vliegtuig vertragen. Wanneer je in paniek laat zien dat je nog een paar minuten hebt om te boarden laat ze je er vaak snel doorheen. Misschien geen prettig begin van je reis en er zitten wat risico's aan vast. Maar je hoeft in ieder geval niet in die ellenlange rijen te staan.

3. Ga via de verkeerde vertrekhal
Schiphol heeft meerdere vertrekhallen. Soms is het bij de één heel druk en bij de ander heel rustig. Je kunt proberen bij rustige - verkeerde - vertrekhal door de bagagecontrole te gaan. Eenmaal achter de security kun je weer op de juiste plek terecht komen langs de paspoortcontrole, volgens Van Bemmel. Je moet misschien wat omlopen, maar het scheelt wel wachten.

4. The airport jacket
Misschien wel de beste oplossing: de jas. Mensen zonder handbagage krijgen deze zomer dus voorrang op Schiphol. Een jas telt niet als handbagage. In The Airport Jacket kan tot 15 kilo aan bagage. Dit is nu nog een droom, het project is nog op zoek naar financiering via Kickstarter, maar het lijkt de perfecte oplossing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden