Nieuws

Schiphol wil aantal vluchten drastisch verminderen, KLM beperkt ticketverkoop

Schiphol past de regels voor start- en landingsrechten tijdelijk aan om de drukte te beperken. Als vliegtuigmaatschappijen een reserveringstijd onbenut laten, kan de concurrent deze niet overnemen.

Niels WaarloHessel von Piekartz en Anna de Haas
Schiphol. Beeld ANP
Schiphol.Beeld ANP

Ook KLM neemt maatregelen tegen de aanhoudende drukte. Voor vluchten die tot en met zondag vertrekken van Schiphol beperkt de luchtvaartmaatschappij de ticketverkoop. Er zijn enkel nog tickets voor hogere tarieven te koop, aldus een woordvoerder. KLM wil met de maatregel ‘ruimte creëren’ voor klanten die hun tickets moeten omboeken ‘als gevolg van de chaos op Schiphol’.

Drukte

Door een snelle toename van het aantal reizigers na de coronacrisis en een nijpend tekort aan beveiligers en bagageafhandelaars kampt de luchthaven met enorme rijen. Volgens vakbond CNV krijgen beveiligers te maken met huilende, schreeuwende, agressieve en vechtende passagiers. Afgelopen zondag moest de marechaussee er zelfs aan te pas komen tijdens een ‘dreigende situatie’ bij de beveiliging vanwege reizigers die hun vlucht dreigden te missen, meldde Schiphol.

De aanpassing van de slotregels, het reserveringsschema voor wie, waar en wanneer mag landen of opstijgen, haalt wat druk van de ketel. Maken luchtvaartmaatschappijen geen gebruik van een toegewezen ‘slot’, dan kan een ander normaal gesproken hun plek innemen. De komende periode niet.

Ze kunnen hun rechten zelfs helemaal kwijtraken als ze minder dan 80 procent van de gereserveerde vluchten uitvoeren. Dit leidde er tijdens de coronacrisis toe dat vliegtuigmaatschappijen vrijwel lege vliegtuigen lieten opstijgen uit vrees hun slot te verliezen.

Annulering is geen optie

Deze regels gaan nu van 1 juni tot en met 28 augustus tijdelijk op de schop. Als er minder nadelige consequenties zitten aan het teruggeven van een slot, zullen luchtvaartmaatschappijen hier eerder voor kiezen, is het idee. Het aantal slots kan deze zomer zelfs afnemen van 126 duizend naar minder dan 90 duizend, verwacht Schiphol.

Luchtvaartdeskundige Floris de Haan, verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, heeft zo zijn twijfels over die prognose. ‘Het is duidelijk dat het zo niet verder kan’, stelt de Haan, ‘maar de luchtvaartmaatschappijen zullen hun vluchten niet zomaar opgeven. Voor de zomer is ook een groot deel van de vluchtcapaciteit al geboekt, waardoor annuleringen veel problemen zouden opleveren voor de maatschappijen. Bovendien hebben de vliegtuigmaatschappijen hoge vaste kosten. Ook als het vliegtuig op de grond blijft staan’, legt De Haan uit. ‘Vliegen heeft dan ook de voorkeur. Helemaal nu de vliegtickets duur zijn en de passagiers bereid zijn die prijs te betalen.’

Na twee jaar zware coronajaren kunnen zij elk beetje inkomsten goed gebruiken, denkt De Haan. De keuze van KLM om de ticketverkoop voor vluchten met vertrek tot zondag te beperken, is volgens hem dan ook vooral symboolpolitiek. ‘Natuurlijk zal het een beetje pijn doen, want er zijn ongetwijfeld mensen die nog last minute willen boeken.’ Maar het zal volgens De Haan weinig uithalen voor de drukte op Schiphol. ‘Het grootste deel van de vliegtuigstoelen dit weekend is allang verkocht. Mensen die voor hun plezier naar Barcelona vliegen, plannen dat meestal meer dan twee dagen voor vertrek.’

Actieplan

Ook KLM en Corendon liet zich vandaag bij NOS al kritisch uit over de plan om de slotregels aan te passen. De vliegmaatschappijen zien liever dat er eerst andere maatregelen getroffen worden om de drukte op Schiphol te verminderen, zoals het uitspreiden van vluchten en het uitwijken naar andere luchthavens.

Donderdag presenteerde Schiphol een actieplan om de drukte in de zomerperiode aan te pakken. Zo zet de luchthaven in op werving van personeel en moet het voor mensen aantrekkelijker worden gemaakt om voor Schiphol te werken door de lonen te verhogen. Daarover is de luchthaven nog wel in onderhandeling met vakbonden FNV en CNV over betere arbeidsvoorwaarden, die gaan verder na het hemelvaartsweekend. FNV heeft gedreigd met grootschalige acties als er voor 1 juni geen akkoord is met de luchthaven over het verlichten van de werkomstandigheden.

Daarnaast wil de luchthaven de ‘doorstroming van passagiers optimaliseren’. Dat wil Schiphol doen door ‘securitycoaches’ in te zetten die de reizigers moeten helpen om zo snel mogelijk naar de juiste plek te gaan. Er worden bovendien gepensioneerde medewerkers ingezet, ook moet kantoorpersoneel op sommige plekken inspringen.

Schiphol wil ook betere afspraken maken met luchtvaartmaatschappijen over de planning van vluchten. Zo kunnen net als eerder meerdere vluchten naar regionale luchthavens worden verplaatst. De maatregelen moeten helpen om de drukte in goede banen te leiden, maar lange rijen zijn niet te voorkomen, zegt topman Dick Benschop in een verklaring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden