Schiphol stelt geluidshinder te rooskleurig voor

Opstijgende vliegtuigen op Schiphol veroorzaken meer geluidshinder dan de luchthaven beweert. Schiphol hanteert voor de meting een verouderde rekenmethode die de werkelijke geluidshinder onderschat. Als de luchthaven wél de actuele rekenmethode zou toepassen boekt Schiphol aanzienlijk minder 'milieuwinst' dan de luchthaven tot nu toe beweert.

Foto anp

Dat concludeert de Commissie voor de Milieueffectrapportage (MER) in een vandaag gepubliceerd advies. Dat is opgesteld in opdracht van de Omgevingsraad Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De conclusies van de MER-commissie kunnen in het uiterste geval vergaande gevolgen hebben voor de groeiplannen van Schiphol.

De luchthaven heeft namelijk op basis van de 'milieuwinst' afspraken gemaakt met omwonenden en overheden over het doorgroeien naar meer dan 500 duizend starts en landingen na 2020. Beperking van de geluidshinder is een van de belangrijkste voorwaarden voor die groei.

Start- en landingsprocedure

De milieuwinst die Schiphol incalculeert moet voor een belangrijk deel worden behaald door een nieuwe start- en landingsprocedure voor vliegtuigen, die sinds drie jaar op Schiphol wordt toegepast. De startprocedure, waarbij vliegtuigen sneller naar grote hoogte stijgen dan voorheen, veroorzaakt volgens Schiphol minder overlast. De MER-commissie bestrijdt dat. De verkeerde aanname van Schiphol is volgens de commissie te wijten aan de verouderde rekenmethode die afwijkt van wat in omringende landen wordt toegepast.

'Achterhaald' noemt werkgroepvoorzitter Tom Smit van de commissie MER de door Schiphol gehanteerde rekenmethode van geluidbelasting. 'Actuele, internationaal gehanteerde regels moeten leidend zijn.' Over de vraag of de luchthaven de geluidshinder van opstijgende vliegtuigen opzettelijk te rooskleurig voorstelt laat Smit zich niet uit.

De bewonersvertegenwoordiging in de Omgevingsraad Schiphol, die drie maanden geleden boos het overleg met de luchthaven opschortte, heeft altijd beweerd dat de luchthaven zich veel te rijk rekende met de milieuwinst die de nieuwe startmethode zou opleveren. 'Ons advies bevestigt dat', zegt Smit.

Foto anp

'Rupsje-nooit-genoeg' Schiphol

Schiphol aast op een fikse uitbreiding. Kan mak-ke-lijk, beweert de luchthaven. Maar omwonenden zijn het 'gegoochel' met cijfers spuugzat. Het nu al voortdurende geraas van vliegtuigen trouwens ook. (+)

Kerosineverbruik

De nieuwe startmethode NADP2, waarbij vliegtuigen na de eerste klim langer op eenzelfde hoogte door vliegen, levert voor luchtvaartmaatschappijen wél winst op: het kerosineverbruik wordt erdoor verminderd. Drie jaar geleden is er op verzoek van de KLM voor het eerst mee geëxperimenteerd.

Inmiddels passen veel meer maatschappijen de startmethode toe. Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor de omgeving wordt op Schiphol ook veelvuldig anders geland. Glijvluchten (zogeheten CDA's) leiden tot minder lawaai, betoogt Schiphol. Die bewering klopt, zegt de commissie MER.

Foto anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.