Schiphol Plaza is een soort vagevuur voor luchtreizigers

Hoe moeilijk kan het zijn?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: Schiphol Plaza.

Drukte op Schiphol. Foto ANP

Je hebt vliegvelden waar je vakantiegevoel al begint zodra je binnenloopt. Schiphol is niet zo'n vliegveld. Vooral Schiphol Plaza, de entreehal, is een soort vagevuur voor luchtreizigers.

Voor vertrekkende reizigers zijn de borden met 'departures' al ternauwernood te zien door alle winkels en het woud aan borden, maar voor arriverende internationale reizigers is het nog beroerder. Die moeten, terwijl ze er onbekend zijn, hun weg vinden naar hun eindbestemming.

Schiphol heeft een perfecte toegang tot een relatief goedkoop en hoogwaardig openbaarvervoersnetwerk met landelijke dekking. Maar helaas zien reizigers als ze Schiphol Plaza binnenlopen geen NS-balie, daar staan ze met hun rug naartoe. Wel lopen ze op tegen een Hema-worstverkoper. En er staan roedels kaartjesautomaten, maar automaten leggen niets uit. Het gevolg is een kluwen wanhopig zoekende reizigers.

Schiphol Plaza verwerkt twee keer zoveel passagiers als waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is, maar de ruimte is volledig volgestouwd met retail en horeca. Waarom? Kijk naar het jaarverslag. Schiphol verdient veel geld met de verhuur van winkelruimte, parkeerplaatsen en licenties voor taxi's. Openbaar vervoer levert geen directe winst op.

Lees verder onder de infographic

Foto de Volkskrant

Hoe het ook kan? Plaats bij de bagageband een interactieve informatiewand waarop reizigers voor hun eindbestemming de beste vervoersmiddelen (trein, bus, taxi, huurauto) en kaartjes kunnen selecteren. En verander Plaza van een winkelcentrum weer in een transitruime. Eentje waar de architectuur en looproutes zorgen dat je als vanzelf de weg vindt. Bijvoorbeeld naar de 'Holland Welcome Desk' waar reizigers van hulpvaardig personeel advies kunnen krijgen en kaartjes kunnen kopen.

Schiphol kan geld verdienen aan winkelende en parkerende reizigers, maar alleen als die reizigers ook blijven komen. En reizigers gaan bij voorkeur niet naar een vliegveld waar ze zich onzeker en gestrest of zelfs genaaid voelen. Het moderne Schiphol was, toen het in de jaren zestig en zeventig werd gebouwd, wereldwijd een voorbeeld. Dat kan het weer worden, maar dan moet het andere prioriteiten stellen.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over