Schiphol lokt concurrenten van KLM met kortingen

Arabische maatschappijen krijgen douceurtjes van duizenden euro's per vlucht

Schiphol geeft kortingen aan maatschappijen uit het Midden-Oosten, waardoor die op langeafstandsvluchten de concurrentiestrijd aangaan met de KLM. Bij elke nieuw geopende verre bestemming maken vliegmaatschappijen twee jaar lang aanspraak op een marketingvergoeding, die kan oplopen tot 10 euro per op Schiphol ingecheckte passagier. Dat blijkt een analyse van de tarieflijst op de website van de luchthaven.

Foto anp

De kortingsactie botst met de pogingen vanuit de politiek om de concurrentie van de KLM juist van de nationale luchthaven te weren. Er geldt een voorlopige stop op landingsrechten zolang onduidelijk is of de uit rijke olielanden afkomstige maatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar Airways staatssteun ontvangen. De vrees is dat zij de KLM met goedkopere tickets de markt uit zullen prijzen.

'Het is wederom een teken dat het beleid van Schiphol aan veel kanten rammelt', zegt Steven Verhagen, voorzitter van pilotenvakbond VNV. Volgens hem is de prikkel in strijd met het beleid dat Schiphol zich moet inspannen voor een sterk KLM. 'Ze verzwakken hiermee paradoxaal genoeg de propositie van hun grootste en meest loyale klant, waar ze afhankelijk van zijn.'

Ook de KLM zelf heeft kritiek. Liever heeft de maatschappij 'überhaupt geen incentive-programma', reageert Pieter Cornelisse, vicepresident Mainport Strategy bij KLM. Het geld zou naar een 'generieke verlaging van de tarieven voor alle maatschappijen moeten gaan', zegt hij. 'Juist nu de capaciteit schaars is en Schiphol niet eindeloos kan groeien.'

Qatar Airways. Foto epa

Netwerk

Schiphol heeft de regeling in 2007 in het leven geroepen omdat andere luchthavens met vergelijkbare acties werken. 'We doen dit om een zo sterk mogelijk netwerk te hebben', aldus Cornelisse. Alle maatschappijen kunnen er aanspraak op maken, ook de KLM. 'We komen de luchtvaartmaatschappijen tegemoet in de opstartkosten.'

Voorwaarde is dat de verre bestemming nieuw is voor de luchthaven of voor de maatschappij in kwestie. Er dient minimaal een keer per week te worden gevlogen. In het eerste jaar is de korting 10 euro per opgestapte passagier, in het tweede jaar de helft. Wie vluchten uitbreidt, krijgt eveneens geld. Een maatschappij die bijvoorbeeld tweehonderd toeristen of zakenreizigers ophaalt in Amsterdam, verdient dus 2000 euro per vlucht. Schiphol hanteert wel een maximumbedrag per jaar.

Van het douceurtje mogen de maatschappijen de helft direct in hun zak steken, de andere helft gaat in een reclamepot. Die kunnen ze gedurende een bepaalde periode gebruiken voor tv-spotjes, billboardreclames en andere vormen van promotie.

Luchtvaartmaatschappij Emirates. Foto epa

Azië

Tegenover het Financieele Dagblad liet Emirates-topman Tim Clark vorige week weten twee miljoen euro te hebben gekregen. Zijn maatschappij vliegt al geruime tijd tweemaal daags van Dubai naar Amsterdam en wil met een groter toestel vliegen. De Nederlandse overheid frustreert dat. En Qatar Airways, dat vanuit Doha opereert, vliegt sinds deze zomer van die bestemming naar Amsterdam en streeft naar expansie op de route waar de KLM al actief is.

De Arabische maatschappijen laten Nederlandse reizigers via luchthavens in de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar overstappen naar vakantiebestemmingen in Azië. Daarmee helpen ze hun nationale luchthavens groeien.

Etihad Airways. Foto epa

Vervoersknooppunt

Als er dan toch een kortingsregeling moet zijn, vindt de KLM dat die 'zo consistent mogelijk dient te zijn met het kabinetsbeleid, de Luchtvaartnota en het Aldersakkoord, ter ondersteuning van de Mainport Schiphol'. Een mainport geldt als belangrijk vervoersknooppunt, in het Aldersakkoord is een maximum voor het aantal vliegbewegingen afgesproken.

Voor Europese prijsvechters is het lastiger aanspraak te maken op kortingen. Bij korte en middellangeafstandsvluchten krijgen maatschappijen alleen geld als de bestemming nieuw is voor Schiphol.

Foto klm
Meer over