Schiphol krijgt boete van half miljoen na geluidshinder

Minister Netelenbos van Verkeer heeft de luchthaven Schiphol maandag voor het eerst een dwangsom opgelegd wegens overtreding van de geluidsnormen....

Zondag werd een overschrijding geconstateerd op een van de 250 meetpunten rond de luchthaven. Als de overschrijding voortduurt of bij een ander meetpunt een nieuwe overschrijding wordt geregistreerd, kan Schiphol telkens een boete van een half miljoen gulden krijgen.

Schiphol gaat ervan uit dat het te betalen bedrag tot 1 november oploopt tot hooguit vier miljoen gulden. Op die datum gaat het nieuwe 'geluidsjaar' in en begint de luchthaven met een schone lei. Het ministerie kan maximaal vijf miljoen gulden aan boetes opleggen per geluidsjaar.

Op twee punten ten zuiden van Schiphol is het plafond van de geluidshinder inmiddels bereikt. De overschrijding is zondag gemeten op een punt bij de Aalsmeerbaan. Het andere punt ligt bij de Kaagbaan.

De luchtverkeersleiding laat vliegtuigen momenteel zoveel mogelijk naar het noorden vertrekken om de 'gevoelige' banen te vermijden. Dat is echter niet altijd mogelijk, vooral bij grote drukte of sterke zuidelijke wind.

Schiphol gaat in beroep tegen deze en eventuele volgende dwangsommen. President-directeur Cerfontaine vindt dat de luchthaven op milieugebied goed heeft gepresteerd en niet zo zwaar moet worden beboet voor een overtreding bij een meetpunt dat in een bietenveld staat .

KLM-topman Van Wijk liet gisteren merken niet te spreken te zijn over de beperking van het baangebruik om binnen de geluidsgrenzen te blijven. De KLM heeft volgens hem daardoor te maken met enorme vertragingen, boze klanten en een onevenredig zware werkdruk voor de medewerkers, zo zei hij op een bijeenkomst van luchtvaartondernemingen. Volgens Van Wijk bestaat in het buitenland geen begrip voor de 'absurde situatie van dit moment'. Hij vreest dat Schiphol zijn goede naam kwijtraakt.

De Commissie voor de Milieu effectrapportage heeft minister Netelenbos juist geadviseerd de geluidsnormen die in 2003 worden ingevoerd, strenger toe te passen. Netelenbos zou de hinder moeten gaan meten in een groter gebied dan zij nu van plan is.

Ook is de commissie niet te spreken over het berekenen van hinder op punten. Zij meent dat de overheid zones moet hanteren, zoals de Europese richtlijn voorschrijft. De commissie wil bovendien dat de overheid niet alleen van berekeningen uitgaat, maar kijkt hoe omwonenden van het vliegveld het geluid, de veiligheid en de stank beleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden