Schiphol kan onbelemmerd doorgroeien

De vijfde baan wordt vandaag in gebruik genomen. Alle beperkingen die eens kleefden aan de uitbreiding van Schiphol zijn inmiddels verdampt....

De verkeerstoren die daarbij hoort, is reeds in aanbouw. Uiteindelijk hoopt Schiphol jaarlijks 85 miljoen passagiers te bedienen. De nieuwe luchtvaartwet die volgende week van kracht wordt, biedt Schiphol de ruimte om deze ambitie met gemak te realiseren.

Ook van het ministerie van Verkeer en Waterstaat krijgt Schiphol alle ruimte. Uit een intern controlerapport van het ministerie blijkt dat de uitbreiding van Schiphol, inclusief vijfde baan, naar schatting 3,3 miljard euro heeft gekost. De Tweede Kamer keurde ooit een begroting goed van 1,2 miljard. Waar het verschil in zit? Moeilijk te zeggen, stelt de de accountant. Er bestond geen 'eenduidige projectorganisatie met centrale sturing en financiering'.

De vijfde baan: je was voor of je was tegen. Een tussenweg was er niet in 1995. De strijd ging over econonomie versus milieu, over werkgelegenheid en overlast. Het conflict liep hoog op. Volgens de luchthaven was het onmogelijke toch mogelijk: groeien en het milieu ontzien.

Dat kón niet waar zijn, dachten politici en activisten. Met een schier eindeloze stroom onderzoeken, rapporten, metingen en andere technische gegevens probeerde directeur Gerlach Cerfontaine zijn gelijk te halen.

Toen Milieudefensie ging meepraten over geluidscontouren, meetinstrumenten, risico-analyses en andere ingewikkelde zaken, had Cerfontaine zijn belangrijkste tegenstander onder controle. 'Toen hebben we de strijd verloren', zegt Wijnand Duyvendak, indertijd voorman van Milieudefensie en nu Kamerlid voor GroenLinks.

De Tweede Kamer stemde in met de aanleg van de vijfde baan. Schiphol mocht groeien maar onder voorwaarden. Geluidsoverlast, milieuvervuiling, veiligheid en stankoverlast. Het moest allemaal gemeten worden en het overlastniveau van 1990 was heilig. 'Toen bleek dat het allemaal niet te meten was, hebben we de beruchte grens van 44 miljoen passagiers gesteld', herinnert oud-PvdA-Kamerlid Rob van Gijzel zich. 'Op die voorwaarde mocht de vijfde baan er komen.'

Schiphol ging akkoord, voor even althans. Vervolgens richtte de lobby zich op het afbreken van alle bestaande afspraken die de groei tegenhielden. Vandaag is er weinig over van alle beperkingen die de Kamer aan de uitbreiding van Schiphol stelde. De grens van 44 miljoen is afgeschoten. Stank blijkt toch niet te meten, de luchtvervuiling is gekoppeld het Kyoto-protocol en de commissie die de geluidsoverlast moet inventariseren, is met slaande deuren opgestapt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stond onafhankelijk onderzoek in de weg.

De Polderbaan is vele malen groter dan het stuk asfalt dat er nu ligt. De invloedssfeer van Schiphol is door de nieuwe luchtvaartwet ruim dertigduizend hectare groot: van het Groene Hart tot ver boven het Noordzeekanaal moet rekening worden gehouden met Schiphol. Met de Polderbaan is de luchthaven de Haarlemmermeerpolder ontstegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.