Schiphol erkent: we zijn te duur

Luchthaven verlaagt prijzen om klanten terug te winnen...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Schiphol Wat de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol al ruim een jaar roepen, wordt sinds donderdag ook door de luchthaven bevestigd: Schiphol heeft zich zelf, en door toedoen van de overheid, uit de markt geprijsd. ‘Een zorgelijke ontwikkeling’, zo erkende de nieuwe topman van Schiphol, Jos Nijhuis gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Niet alleen de door het kabinet opgelegde vliegbelasting maar ook de hoge toeslagen die Schiphol in rekening brengt, hebben veel passagiers weggejaagd naar Duitse en Belgische luchthavens in het grensgebied. Daar zijn vergelijkbare tickets sinds vorig jaar vele tientallen euro’s tot soms een paar honderd euro goedkoper.

Hoeveel klanten Schiphol exact is kwijtgeraakt aan concurrenten in Brussel, Weeze en Düsseldorf kan de luchthaven niet aangeven omdat er tegelijkertijd nog een andere factor een rol speelt: de economische recessie, die er ook toe leidt dat er fors minder wordt gevlogen.

Om terrein terug te winnen gaat Schiphol volgens Nijhuis ‘agressief het prijsinstrument’ inzetten. Vanaf 1 april betalen passagiers per ticket 3,60 euro minder aan toeslagen. Voor vliegmaatschappijen worden de start- en landingstarieven met 1 procent verlaagd.

De luchthaven ziet daarnaast ook af van de gebruikelijke verhoging van de tarieven op 1 november. ‘Schiphol is cruciaal voor de economische positie van Nederland in de wereld’, zei Nijhuis. Daarom kiest het bedrijf er in deze zware economische omstandigheden voor, de winst op te offeren aan de concurrentiekracht. ‘We willen tot de eredivisie in Europa blijven behoren’, aldus de Schiphol-topman.

De belangenorganisatie van de tachtig luchtvaartmaatschappijen die vanaf Schiphol opereren, de BARIN, noemt de aangekondigde verlaging ‘volstrekt ontoereikend’. De woordvoerder: ‘Er zijn drastischere kortingen nodig. Dat kan makkelijk, want Schiphol verdient nog steeds heel veel met onroerend goed en hun winkeltjes. Dat kunnen ze dankzij de passagiers die wij ze elke dag aanleveren.’

Ook internationaal dreigt de concurrentiepositie van Schiphol te verslechteren, zo zei Nijhuis gisteren. ‘In het Midden-Oosten worden in Dubai, Doha en Abu Dabi grote transferluchthavens gebouwd met een capaciteit voor 200 miljoen passagiers per jaar. Dat worden serieuze concurrenten. Transferpassagiers kunnen er dan voor kiezen niet meer via Amsterdam maar via een van die luchthavens te vliegen.’

Ook maakt Nijhuis zich zorgen over nieuwe typen vliegtuigen die binnenkort op de markt komen, zoals de Boeing Dreamliner en de Airbus A350. ‘Dit zijn langeafstandsvliegtuigen die regio’s direct met elkaar verbinden, zonder dat er nog een transfer op bijvoorbeeld Schiphol nodig is. ’

Schiphol verwacht dat in 2009 het aantal passagiers en vliegbewegingen met zeker 10 procent zullen afnemen. Het vrachtvervoer vermindert volgens de prognoses met 15 procent. ‘En dat is misschien aan de optimistische kant’, zei de financieel directeur van Schiphol, Pieter Verboom, gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.

De eerste cijfers over januari laten een veel scherpere daling zien. Zo nam het vrachtvervoer met 23 procent af, en het aantal vertrekkende passagiers met 17,9 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden