Schiphol eist vergoeding van bouwers

Schiphol eist miljoenen euro’s van de acht grote bouwbedrijven die jarenlang op illegale wijze de uitbreidingsprojecten rond de luchthaven onderling hebben verdeeld....

Volgens Schiphol-woordvoerder Ruud Wever zullen er de komende tijd ook gesprekken met de zeven anderen bouwtopmannen worden gevoerd. ‘Ze zijn nog niet van ons af’, aldus Wever. Het gaat om de hoogste bazen van de bedrijven die onder de niet geregistreerde naam ‘Schiphol Acht’ of ‘Schipholclub’ opereerden: Ballast Nedam, KWS, Heijmans, Ooms, HBG, Koop Tjuchem, HBM en Dura Vermeer.

Uit onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) is vast komen te staan dat de ondernemingen in ‘een voortdurend proces van verboden afspraken’ in zeker vijftien grote infrastructurele projecten hebben gefraudeerd.

In de schaduwboekhouding van Koop Tjuchem staan in ieder geval miljoenenprojecten als de D-Pier, de Kaagbaan en de Vijfde Baan vermeld. De NMa heeft aan dit verboden samenwerkingsverband een boete opgelegd van 94 miljoen euro, de hoogste boete in de bouwfraude-affaire. De acht betrokken bedrijven zijn in beroep gegaan tegen de uitspraak van de NMa.

Schiphol wil niet exact vertellen hoe hoog de claim is die bij de bouwbedrijven is neergelegd, maar gezien de omvang van de bouwwerkzaamheden rond de luchthaven gaat het om miljoenen. Naar aanleiding van de parlementaire enquête naar de bouwfraude-affaire heeft Cerfontaine twee jaar geleden de bouwtopmannen op het matje geroepen. Deze huisaannemers lieten weten dat de luchthaven op geen enkele manier is benadeeld. De werken zouden zijn verdeeld, aldus de Schiphol-Acht, maar de prijzen die de luchthaven moest betalen, zouden niet zijn verhoogd. De topmannen hebben hierover toentertijd speciale verklaringen ondertekend.

Volgens Wever is nu gebleken dat Schiphol wel degelijk is benadeeld ‘dus komen we automatisch weer bij de bedrijven terug’. Vorige week heeft een van de bestuursvoorzitters, René Kottman van Ballast Nedam, als voorzitter van een ministeriële commissie van de Raad van Verkeer en Waterstaat, gepleit voor een verdere groei van de luchthaven.

De ‘Schiphol Acht’ is midden jaren tachtig opgericht. Een aantal bedrijven kreeg toen de opdracht het Masterplan Schiphol te realiseren. Uit verklaringen voor de enquêtecommissie blijkt dat de Schipholclub veel succes had: ruim 70 procent van de werken werden door het kartel aangelegd. Schiphol besteedde de afgelopen periode jaarlijks zo’n 340 miljoen euro aan bouwprojecten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden