Schiphol-baas vecht boete Netelenbos aan

Luchthaven Schiphol legt zich niet zonder slag of stoot neer bij de boete van het ministerie van Verkeer. Vanaf vandaag moet de luchthaven betalen als ze de geluidgrens overschrijdt....

Van onze verslaggevers Marc van den Broek en Harry van Gelder

De luchthaven verwacht dat de boete deze maand kan oplopen tot meer dan vier miljoen gulden. Cerfontaine vindt de straf disproportioneel. De Schipholbaas is totaal niet te spreken over de beslissing uit Den Haag de luchthaven te beboeten. Op twee punten ten zuiden van de Schiphol is de 'geluidsruimte' op. Bij een derde punt is het bijna zo ver. Voor elk brokje extra geluid (0,1 Ke) moet de luchthaven een half miljoen gulden betalen. De periode waarover de boete betaald moet worden, duurt tot 1 november. Dan begint een nieuw 'geluidsjaar'.

Cerfontaine vreest dat de aanslag van het Rijk tot boven de vier miljoen gulden kan oplopen. De hoogte hangt af van het weer in de komende tien dagen. Als er een harde zuidwesten wind staat, moeten de vliegtuigen naar het zuiden vertrekken. Daar is, integenstelling tot het noorden, de geluidzone op sommige plekken vol met als gevolg dat de portemonnaie flink moet worden getrokken.

Van het bedrag zelf hoeft Schiphol eigenlijk niet wakker te liggen. De jaaromzet is 1,3 miljard, de winst over de eerste zes maanden van dit jaar 175 miljoen gulden. Toch vindt Cerfontaine de boete veel te hoog. 'De reputatie van de luchthaven is in het geding door de hoge boete. Iedereen gaat denken dat wij hier maar wat aanklooien op de luchthaven. Maar dat is niet zo.'

De Schipholtopman vindt helemaal niet dat de luchthaven het slecht heeft gedaan op milieugebied. Integendeel. 'We verdienen een lintje in plaats van een boete. We zijn de greenport van de wereld.'

Hij toont talloze grafieken en tabellen die zijn claims moeten staven. Daaruit blijkt dat dit jaar minder huizen in een zwaarbelaste geluidszone liggen en dat er minder herrie dan andere jaren was op de circa 250 meetpunten rond het vliegveld.

'We overtreden de wet', erkent Cerfontaine. Maar hij vraagt wel enige clementie. 'Iedereen vindt de huidige wet een onding. In 2003 verdwijnt die dan ook terecht. Nemen we de nieuwe wet als uitgangspunt dan voldoen we nu al aan de geluidsnormen. Tegenwoordig hebben maar 9250 huizen last van veel geluidhinder, dat is minder dan de 12 duizend die in de nieuwe wet staan. Dan verdien je toch een pluimpje.'

Het stoort Cerfontaine dat op de twee punten waar er het afgelopen jaar te veel geluidsoverlast was in het platteland liggen. Eén punt ligt vlak bij de spoorlijn van Den Haag naar Schiphol in een bietenveld. 'We betalen miljoenen omdat we te veel lawaai boven een bietenveld maken.'

Om binnen de normen te blijven, laat de verkeersleiding de vliegtuigen over Amsterdam vliegen. 'Leg dat de mensen maar eens uit', verzucht hij. 'Het is een maf systeem.'

Begrijp hem goed. Cerfontaine is niet tegen een boete. Hij snapt dat minister Netelenbos van Verkeer niet langer de geluidsoverschrijdingen van Schiphol wil gedogen. Maar de boete moet redelijk zijn, vindt hij.

Inmiddels heeft hij zijn juristen voorwerk laten verrichten. We hebben wat jurisprudentie bekeken. Weten jullie hoe hoog de boetes zijn bij ernstige milieu overtredingen? Hooguit een ton.'

Volgens de Schipholtopman valt daar mee te leven. De miljoenen guldens straf blijft hij echter veel te veel vinden. 'Wij moeten vanwege een overschrijding landingsbanen dichtdoen. Hebben jullie wel eens gehoord dat Hoogovens een dag dichtgaat? Bovendien: als we koeien hinderen, mag het te betalen bedrag toch wel wat minder zijn dan bij mensen?'

Cerfontaine vertelt met genoegen over de erkenning die Schiphol op milieugebied in de wereld krijgt. 'Internationaal krijgen we complimenten en hier op onze donder.'

Natuurlijk zijn er andere internationale luchthavens waar milieunormen gelden, maar volgens de Schipholbaas houdt vrijwel niemand zich er aan. 'Wij doen het wel. Iedereen komt bij ons kijken. Laatst nog de premier Verhofstadt van België. En dan dit.'

Ondanks de bemoeienissen van de milieubeweging, piloten die over de zotte milieuregels klagen en het rijk dat boetes oplegt, blijft Cerfontaine blijmoedig. 'Lijden hoort bij het leven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden