Schiphol aast op vliegveld van Rio

Schiphol overweegt een belang te nemen in het vliegveld van Rio de Janeiro. De investering moet bijdragen aan de ambitie van Schiphol om uit te groeien tot de toegangspoort van Europa.

AMSTERDAM - Dit bevestigt woordvoerder Mirjam Snoerwang van Schiphol naar aanleiding van een bericht in de Telegraaf. Wel benadrukt ze dat Schiphol nog geen definitief besluit heeft genomen. 'Een van onze managers zit al maanden in Rio de Janeiro om te onderzoeken of we een sluitend bedrijfsplan voor de investering kunnen opstellen', aldus Snoerwang. 'We nemen pas een beslissing als we de financiële consequenties van de gedeeltelijke overname tot achter de komma kunnen overzien.'


Schiphol hoopt met de investering een graantje mee te pikken van de snelle economische ontwikkelingen in Latijns-Amerika. Risicoloos is dat niet voor Nederlandse bedrijven. Zowel TNT Express als DE Masterblenders (Douwe Egberts) vertilden zich de afgelopen jaren fors aan overnames in de opkomende economie.


'Wij kiezen daarom bewust om deze investering, als hij doorgaat, samen te doen met lokale partners', zegt Snoerwang. De Amsterdamse luchthaven heeft een consortium gevormd met Aéroports de Paris, de Braziliaanse bouwonderneming Carioca en de Braziliaanse investeringsmaatschappij GP Investimentos. Schiphol heeft een minderheidsbelang in het consortium dat met de Braziliaanse overheid onderhandelt over een overname van 49 tot 51 procent van de aandelen. De luchthaven van Rio de Janeiro is nu nog volledig in staatshanden.


De risico's van een investering in het vliegveld van Rio de Janeiro zijn beperkt, zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente. 'Rio de Janeiro is een groeimarkt en als exploitant van een luchthaven ben je een monopolist', aldus de econoom. 'Je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre het de taak is van Schiphol om zich als investeringsmaatschappij op te stellen.'


'We zijn volledig eigendom van overheden maar we moeten wel onze eigen broek ophouden', zegt Snoerwang. Als de gedeeltelijke overname doorgaat, wordt Zuid-Amerika het vijfde continent waarop de Schiphol Group actief is. Eerder nam Schiphol al een belang in Aéroports de Paris, de luchthaven van Seoul, van Brisbane (Australië) en nam het een terminal over van het New Yorkse vliegveld JFK. De (gedeeltelijke) exploitatie van de buitenlandse vliegvelden is vooralsnog winstgevend, dit levert Schiphol direct inkomsten op.


Maar ook de rest van de Nederlandse economie profiteert van de investering, zegt Snoerwang. Het Sky Team, het samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen van KLM, heeft baat bij efficiënt georganiseerde vliegvelden. Schiphol staat te boek als een van de beste luchthavens ter wereld.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden