nieuws

Schepen zetten koers voor Kaap de Goede Hoop vanwege Suezblokkade

De blokkade van het Suezkanaal door het dwarsliggend containerschip Ever Given zorgt ervoor dat schepen weer zijn begonnen om, net als in de 19e eeuw, om Afrika heen te varen. Dat meldt persbureau Bloomberg. Het is onduidelijk hoe lang het gaat duren voordat het kanaal, een van de belangrijkste scheepsroutes ter wereld, weer vrij is. Daarom kiezen sommige schepen nu al voor de lange omweg.

Satellietbeelden van het geblokkeerde Suezkanaal. Beeld AP
Satellietbeelden van het geblokkeerde Suezkanaal.Beeld AP

‘Het is een beruchte route in deze tijd van het jaar’, zegt haveneconoom Bart Kuipers van het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport. ‘Het wordt nu winter op het zuidelijk halfrond en dat betekent: stormen en orkanen bij Zuid-Afrika.’ Het omvaren kost in ieder geval tien dagen extra, als het niet meer is door het weer. Met extra kosten en uitstoot tot gevolg. Het prijskaartje kan oplopen tot honderdduizenden euro's.

Naar schatting gaat 12 procent van de wereldhandel via het 193 kilometer lange kanaal. De afstand tussen de Saudische havenstad Djedda en Rotterdam is 41 procent korter via het Suezkanaal, dat onder meer belangrijk is voor de olie-export vanuit het Midden-Oosten.

Over de duur van de blokkade lopen de meningen uiteen. Een eerste poging van het Nederlandse bedrijf Smit Salvage om het schip los te krijgen mislukte. Maandag wordt bij hoogtij een tweede poging gedaan. De zeehavenadviseur van de Egyptische regering schatte donderdagnacht dat het nog 48 tot 72 uur zou moeten duren, ofwel: maandag is het kanaal weer vrij. De Japanse eigenaar van het schip, het bedrijf Shoei Kisen, is nog optimistischer. Morgennacht ‘Japan time’ (zaterdagmiddag voor ons) is het doel volgens de Japanse beurs Nikkei.

Boskalis stijgt op de beurs

Maar het baggerbedrijf Boskalis dat het schip moet bevrijden, houdt nog een slag om de arm. Als de poging maandag niet slaagt, kan het weken duren voor het Suezkanaal weer bevaarbaar is. Dat kan grote gevolgen hebben voor de economie. Het containerschip is 400 meter lang en weegt 224.000 ton.

Baggeraar Boskalis, eigenaar van Smit Salvage, opende vrijdag hoger op de beurs. De marktleider won 3,6 procent bij de middelgrote bedrijven. Dat verbaast Kuipers niets. ‘Wereldwijd zijn alle ogen op CEO Peter Berdowski gericht. Zijn charismatische leiderschap en realistische schattingen doen het goed op de beurs.’ Daarnaast is het strategische plan van Boskalis volgens de haveneconoom heel slim. ‘Ze kunnen baggeren en slepen. Daarmee kan Boskalis bijna alles oplossen.’

Het Suezkanaal werd gebouwd tussen 1859 en 1869. Door de Rode Zee met de Middellandse Zee te verbinden, werd de zeeroute tussen de Europese landen en hun gekoloniseerde gebieden in Azië significant korter. Overigens was het kanaal al eerder lange tijd gesloten. Na het begin van de oorlog tussen Egypte en Israël in 1967 was het kanaal tot 1975 dicht.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden