Schelde bouwt 'onzichtbare' marinefregatten

Scheepswerf De Schelde in Vlissingen bouwt voor de Nederlandse marine vier 'onzichtbare' fregatten. De schepen zijn met radar moeilijk op te sporen....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Stealth-bommenwerper, een vliegtuig dat evenmin is te traceren met radarsignalen.

De vier nieuwe schepen kosten 2,8 miljard gulden. De Schelde krijgt daarvan 1,2 miljard. De fregatten vervangen vier verouderde marinevaartuigen waaronder de commando-schepen Tromp en De Ruijter. In maart begint de bouw en het eerste fregat is in 2001 klaar. De werf duidt de vaartuigen aan met LCF, Luchtverdediging en Commando Fregatten.

'Het nieuwe fregat is niet onzichtbaar, maar de kans op ontdekking is heel erg klein', verklaart de marine. Op een vijandelijk radarscherm verschijnt geen of slechts een vaag beeld.

De brug van het nieuw type schip en andere delen van de opbouw staan niet meer loodrecht, maar schuin op het dek. De radarsignalen gaan daardoor niet als echo terug naar de vijand, maar vervormen. Behalve het uiterlijk veroorzaken ook het materiaal en de verf verandering van de signalen waardoor de vijandelijke radar het fregat in ieder geval later opmerkt.

De Stealth-technologie is aan kritiek onderhevig. In augustus bleek uit een rapport van het Amerikaanse Congres dat het vliegtuig, dat de vorm heeft van een vleermuis, alleen goed opereert in koude en droge lucht. Regen is funest voor de lak van de bommenwerper. Reparateurs zijn veel tijd kwijt met het herstel van de laklaag. De kostbare vliegtuigen staan in loodsen met klimaatbeheersing.

De marine is niet bang voor aantasting van de verf op de nieuwe fregatten. 'Die is van een andere samenstelling dan de lak op de vliegtuigen.' Volgens de marine is de Stealth, gebouwd bij Lockheed, met 'te veel pretenties' gepresenteerd. 'De fabrikant noemde het vliegtuig onzichtbaar. Je kunt hooguit de kans op herkenning verkleinen.'

De marine vindt de bouw van technisch geavanceerde schepen nog steeds noodzakelijk. Marineschepen liggen vaak in de buurt van de kust, onder andere bij operaties in Bosnië. Vijandelijke troepen proberen de fregatten te ontdekken om ze te bestoken met raketten. Daarom is een moeilijke herkenning waardevol, zegt een woordvoerder. Het nieuwe fregat koelt uitlaatgas om warmtedetectie te voorkomen.

De Franse marine heeft al schepen die op de radar moeilijk zijn te traceren. De Nederlandse marine denkt dat de nieuwe fregatten beter zijn: 'Wij lopen voorop in de wereld.' In Zweden en de Verenigde Staten zijn schepen gebouwd die door hun platte vorm moeilijk zijn te ontdekken.

De mogelijkheden voor export van het nieuwe type marineschip zijn volgens De Schelde beperkt. Ze zijn duur en de werf heeft voor verkoop van de schepen toestemming nodig van de marine en het ministerie van Buitenlandse Zaken. De landen die in aanmerking zouden komen voor een exportvergunning bouwen hun marineschepen meestal zelf, aldus De Schelde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden