Scheeps-cv kost schatkist miljard

De Nederlandse overheid is de afgelopen vier jaar één miljard gulden aan belastingen misgelopen door fiscale maatregelen om de scheepsbouw te stimuleren....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Deze week maakte staatssecretaris Bos van Financiën bekend dat de aftrekposten voor de scheeps-cv worden afgeschaft, omdat de Europese Commissie niet akkoord zou gaan. Dit was volgens het ministerie gebleken na 'sondering in het informele circuit'.

'In totaal gaat 3,5 tot 4 miljard gulden om in deze beleggingstak', zegt consultant G. van Boom, die de investeringen in scheepscv's de afgelopen jaren nauwgezet heeft bijgehouden. 'Neem 28 procent daarvan (1 à 1,1 miljard) en je hebt een reëel en exact cijfer voor het bedrag waarmee de fiscus is geplunderd'.

De fiscale aftrekposten voor investeringen in de scheeps-cv werden in 1996 ingevoerd om de noodlijdende Nederlandse vloot en scheepvaartindustrie nieuw leven in te blazen. De regeling is bedacht door de toenmalige staatssecretaris Vermeend van Financiën. Vergroting van de overheidsuitgaven was niet toegestaan. Daarom besloot hij de scheepsbouwers te sponsoren door investeerders in schepen minder belasting te laten betalen. De regeling was zo'n succes dat de Nederlandse vloot in de tussenliggende jaren zeer snel is gegroeid. Twee jaar geleden voerde Vermeend dezelfde regeling ook voor de film in. Wederom was de ingreep zeer succesvol. Door de hausse in het aantal Nederlandse films is er onderhand geen cameraman meer te vinden.

Overheidssteun voor scheepswerven was in Nederland voor 1996 lange tijd taboe. Uit de RSV-enquête in 1985 was gebleken dat de Nederlandse overheid 2,6 miljard gulden had verspild aan het in stand houden van de RSV-werf, die in 1983 failliet ging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden