Schakelen aan het stuur

De laatste jaren zijn tal van transmissiesystemen op de markt gebracht die het linkerbeen overbodig maken. Allang kenden we de volledig automatische, die inmiddels nau welijks meer de nadelen van voor heen kent....

Prachtig. Hoe meer vanzelf gaat, hoe beter, zou je zeggen. En waar verwarming, verlichting, ruitenwissers, en wat al niet zonder daartoe van de mens opdracht te krijgen hun werk doen, is voetmatig ontkoppelen en handmatig schakelen een anachronisme uit de tijd van choke, benzinepeilstok, smeernippel, contactpuntjes en kokende motor. Nu kunnen we in dit verband twee soorten autorijders onderscheiden: zij die het worst zal wezen en zij die in de naar hun overtuiging bestaande twee-eenheid van mens-machine niet graag de laatste de overhand zien krijgen. Zij willen de baas blijven, althans de illusie over eind houden dat ze iets te vertellen hebben over de techniek.

bmw presenteert de tweede generatie van zijn geavanceerde geautomatiseerde transmissie: naar keuze automatisch schakelen, dan wel met de hand door een tikje tegen de pook te geven. Geen koppelingspedaal meer. En: schakelen kan ook met twee handels achter het stuur (een heel enkele andere auto heeft ook zoiets, of drukknoppen). Geen koppelingspedaal, schakelen aan het stuur: is de m3 smg ii voor wie zonder linkerbeen toch mee wil doen? bmw wijst erop dat ook Ralf Schu ma cher en Juan Pablo Montoya zo schakelen in hun bmw Williams Formule-1-auto. Inte res sant: de Renault Twingo Quickshift werkt volgens hetzelfde prin cipe, maar heeft geen handels aan het stuur. Dat is meteen een wereld van verschil: weg schakelplezier, totaal geen For mule-1-gevoel onderweg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden