Schaf de vrijheid van onderwijs af

"Wat betekent de Bijbel voor jou?" luidde in de brugklas een repetitievraag voor het vak catechese. Uit vier antwoorden kon gekozen worden. Voor mij kwam antwoord b. het dichtst bij de waarheid: een verzameling prachtige verhalen en wijsheden.

Fout.

Dit terwijl de vraag door de manier waarop deze gesteld was, niet verkeerd beantwoord kon worden.

Een briefwisseling met de rector volgde. Ik had kunnen weten dat het antwoord fout was, want het was nu eenmaal een rooms-katholieke school, stelde hij. Mijn punt was dat de vraag dan had moeten luiden: wat denk jij dat wij willen dat je zegt als wij vragen wat de Bijbel voor jou betekent? Op een school die uitstekend bekend stond en waar het kroost van de bestuurlijke elite rondliep, verkoos men de leugen boven de waarheid.

Het volgende jaar ging ik naar een openbare middelbare school die niet zo goed bekend stond en waar de mislukte en onhandelbare kinderen van de bestuurlijke elite een plek hadden gevonden. Tussen mij en het bijzonder onderwijs kwam het nooit meer goed.

Christelijke partijen zijn erop uit om zo snel en veel mogelijk de persoonlijke vrijheid van burgers in te perken. Wanneer het over het bijzonder onderwijs gaat, ontpoppen zij zich evenwel tot ware strijders voor de vrijheid. Het treurige is dat de verdediging van het bijzonder onderwijs uit christelijke hoek weinig voorstelt. Zij gaat doorgaans niet verder dan een verwijzing naar artikel 23 van de Grondwet. Werkelijke argumenten waarom schoolvakken in een levensbeschouwelijke context moeten worden aangeboden en waarom de staat dat moet financieren, worden niet gegeven.

Het is ook moeilijk hard te maken dat er zoiets bestaat als rooms rekenen of gereformeerde aardrijkskunde. Hoewel, afgaand op mijn eigen ervaringen kan ik bevestigen dat er wel degelijk iets als rooms rekenen bestaat. Het is alleen niet iets waarvan je moet willen dat het kinderen geleerd wordt.

De vrijheid van onderwijs moet beperkt worden tot de vrijheid in keuze naar welke openbare school ouders hun kinderen willen sturen. Vrijheid van onderwijs is nu dat elk levensbeschouwelijk clubje een eigen school kan stichten en kinderen kan weigeren omdat zij thuis televisie kijken of geen Statenbijbel bezitten. Wie werkelijk segregatie en discriminatie wil voorkomen en waarlijk de vrijheid wil verdedigen, pleit voor de afschaffing van het bijzonder onderwijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden